dc.contributor.advisor | Konrath, Mary Lúcia Pedroso | |
dc.creator | Knackfuss, Maira | |
dc.date.accessioned | 2018-02-06T10:54:23Z | |
dc.date.available | 2018-02-06T10:54:23Z | |
dc.date.issued | 2017-10-28 | |
dc.date.submitted | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/12342 | |
dc.description | Artigo (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Tecnologia, Curso de Especialização em Mídias na Educação, EaD, RS, 2017. | por |
dc.description.abstract | The present article approaches the use of the smartphones on the pedagogical practice of Elementary School in the Portuguese Language discipline, with the intention of promoting the knowledge construction in the class-room about the thematic studied. On this occasion, a theoretical framework was used to support the study. Throughout the article, are presented reflections regarding the introduction of these technological resources of the computer media in the school context, its applicability, the need of the digital fluency on the part of these professionals and the necessity of methodological change in the pedagogical marking for what that its uses are to the service education and in an integrated way to the developed projects. The purpose of this research is to insert the use of smartphones as resources to support the construction of knowledge by students, in the search for in-formation and production of digital content. The methodology of this work consisted of a literature review and the proposition of experiences that allow the construction of learning from the challenge of making the students authors and coauthors in the use of different digital resources. The main conclusion extracted from the study was regarding the importance of the use of the smartphones as a tool to support, research and disseminate knowledge to the students of the 7th year of Elementary School, with the main results being emphasized the best perfor-mance in tests and stimulation of the critical capacity of adolescents, who were very motivated by the dynamics. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Smartphones | por |
dc.subject | Anos finais do ensino fundamental | por |
dc.subject | Informática | por |
dc.subject | Final years of elementary education | eng |
dc.subject | Computing | eng |
dc.title | Uso de smartphones na prática pedagógica de alunos dos anos finais do ensino fundamental na disciplina de Língua Portuguesa no município de Santa Maria | por |
dc.title.alternative | Use of smartphones in the pedagogical practice of students of the final years of fundamental teaching in Portuguesa Language discipline in the municipality of Santa Maria | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Santa Maria, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Mídias na Educação, EaD | por |
dc.description.resumo | O presente artigo aborda o uso de smartphones na prática pedagógica dos anos finais do Ensino Fundamental na disciplina de Língua Portuguesa, com o intuito de que sejam utilizados estes recursos como ferramenta de apoio à construção de conhecimentos em sala de aula. Nesta oportunidade, buscou-se referencial teórico para embasar o estudo. Ao longo do artigo, apresentam-se reflexões referentes à introdução destes recursos tecnológicos da mídia informática no contexto escolar, sua aplicabilidade, a necessidade da fluência digital por parte destes pro-fissionais e a necessidade de mudança metodológica no fazer pedagógico para que seus usos sejam a serviço da educação e de forma integrada aos projetos desenvolvidos. O objetivo desta pesquisa consiste em inserir o uso dos smartphones como recursos de apoio a construção de conhecimentos por parte dos alunos, na busca de in-formações e produção de conteúdo digital. A metodologia deste trabalho consistiu na revisão de literatura e na proposição de experiências que possibilitem a construção de aprendizagens a partir do desafio de tornar os alu-nos autores e coautores no uso dos diferentes recursos digitais. A principal conclusão extraída do estudo foi em relação à importância da aplicação do uso de smartphones como ferramenta de apoio, pesquisa e disseminação de conhecimento aos alunos do 7º ano do Ensino Fundamental, sendo que como resultados principais enfatiza-se o melhor desempenho em provas e estímulo da capacidade crítica dos adolescentes, que ficaram bastante moti-vados com a dinâmica. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Tecnologia | por |