dc.creator | Theisen, Geovane Rafael | |
dc.date.accessioned | 2019-01-03T11:20:51Z | |
dc.date.available | 2019-01-03T11:20:51Z | |
dc.date.issued | 2017-12-15 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/15193 | |
dc.description.abstract | The present study presented to the Post-graduation Program in Networking Educational Technologies, in the line of research "Development of Networking Educational Technologies", aimed to investigate and discuss the theme of practical classes in Science teaching, taught by teachers of elementary level in Palmeira das Missões City/RS. For this, as a teaching product, a practical classes manual of Sciences in E-book format was developed to assist teachers in the accomplishment of practical activities. it was adopted and carried out, as methodological strategy, an applied research with predominantly qualitative approach. The data were collected through the application of a questionnaire to Science teachers and to analyze the results, it was used as a reference, the content analysis proposed by Bardin (2011), which lists three categories: initial and continued teaching training; teaching practice and the school’s infrastructure. Therefore, it was a descriptive and exploratory study. In the last phase of the research, after the development of the e-book, the product was sent to the teachers with the online evaluation and validation form. With the analysis of the results it was possible to contemplate all the objectives and respond positively to the research problem, understanding that through the practical classes provided in the e-book, it is possible to combine theory with practice and to enable the development of research and problematization in classroom, arousing curiosity, interest and building the student's knowledge. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Ensino de ciências | por |
dc.subject | Aulas práticas | por |
dc.subject | E-book | por |
dc.subject | Science teaching | eng |
dc.subject | Practical classes | eng |
dc.title | Manual de aulas práticas de ciências no formato e-book para professores da rede pública de ensino | por |
dc.title.alternative | Practical classroom manual in e-book format for teachers of the public education network | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | O presente estudo apresentado ao Programa de Pós-Graduação em Tecnologias Educacionais em Rede, na linha de pesquisa “Desenvolvimento de Tecnologias Educacionais em Rede”, pretendeu investigar e discutir a temática das aulas práticas no ensino de Ciências, ministradas pelos professores do nível fundamental no município de Palmeira das Missões/RS. Para tanto, como produto, foi desenvolvido um manual de aulas práticas de Ciências no formato E-book para auxiliar os docentes na realização de atividades práticas. Adotou-se como estratégia metodológica a pesquisa de natureza aplicada, com abordagem predominantemente qualitativa. Realizou-se a coleta de dados por meio da aplicação de um questionário aos professores de Ciências e para a análise dos resultados utilizou-se como referência, a análise de conteúdo proposta por Bardin (2011), elencando três categorias: formação inicial e continuada; prática de ensino e infraestrutura da escola. Sendo assim, tratou-se de um estudo descritivo e exploratório. Na última fase da pesquisa, após o desenvolvimento do e-book, o produto foi enviado aos professores com o formulário on-line de avaliação e validação. Com a análise dos resultados verificou-se contemplar todos os objetivos e responder positivamente ao problema de pesquisa, entendendo que por meio das aulas práticas disponibilizadas no e-book, é possível aliar a teoria à prática e possibilitar o desenvolvimento da pesquisa e da problematização em sala de aula, despertando a curiosidade, o interesse e a construção do conhecimento do aluno. | por |
dc.contributor.advisor1 | Pavão, Ana Cláudia Oliveira | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/7103505448590793 | por |
dc.contributor.referee1 | Garlet, Tanea Maria Bisognin | |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/2356307946649301 | por |
dc.contributor.referee2 | Brancher, Vantoir Roberto | |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/3260077562370842 | por |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/6273153937513573 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Tecnologias Educacionais em Rede | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |