dc.contributor.advisor | Damilano, José Luiz Padilha | |
dc.creator | Dreier, Lêda Lígia Pereira | |
dc.date.accessioned | 2016-05-02T14:45:14Z | |
dc.date.available | 2016-05-02T14:45:14Z | |
dc.date.issued | 2005-06-14 | |
dc.date.submitted | 2005 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/1565 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Educação, RS, 2005. | por |
dc.description.abstract | This essay is a qualitative study about “School Inclusion” ⇒ students
with special educational needs in the regular education in Caçapava do Sul –
RS. At the theoretical referencial its bring out the brazilian and special
education and the formation of the teachers of commom education towards to a
inclusive special education and this as a inovation mark at the basic education.
The collectes data through the half–structuralized interviews (completed with
field comment) had been analyzed with the technique of content analysis, trying
with thisto exemplify the individual that is intended do form inside of the current
reality, pointing out the teacher and its formation in the teaching – learming,
without leaving of siderelating the theory with the practical one in the inclusive
education. Werepointed out aspects of the family and person routine with
Educational Needs; how to coexistr with the difference, expectatioons and fears
of the family with NEE (Special Educational Needs); the society in front oof the
inclusion of thr person with special needs and the disruption of old structures,
politics, educationall annd the perspectives of na inclusive educaation; concepts
and pre – concepts ,that duly had been commented. I evidenced in this woork,
that the jorney to na inclusiive school is influenced by innumerable aspects to be
reflected inside of the regular School for its teachers, as also in different
educational and social dimensions, broader, giving opportunity to revision of
practical believes, values and provoking true ruptures in the way to perceive and
to conceive thedifferences between the human beings. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.subject | Educação | por |
dc.subject | Ensino | por |
dc.subject | Inclusão escolar | por |
dc.subject | Formação de professores | por |
dc.subject | PNE's (Portadores de Necessidades Especiais) | por |
dc.title | Novos desafios a uma sociedade inclusiva | por |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil. | por |
dc.degree.specialization | Educação | por |
dc.description.resumo | Este é um trabalho qualitativo motivado por estudo bibliográfico
sobre “Inclusão Escolar” de alunos com Necessidades Educacionais Especiais
no Ensino Regular. No referencial teórico, destacou-se a evolução da Educação
Brasileira e Educação Especial e a Formação do Professor da educação
comum em direção a uma educação inclusiva – processo de inovação no
Ensino Fundamental. Tentou-se exemplificar o indivíduo que pretende se
formar dentro da realidade atual, salientando o professor e sua formação de
ensino aprendizagem, sem deixar de lado a relação teoria/prática na educação
inclusiva. Foram salientados aspectos de pessoas com NEEs (Necessidades
Educacionais Especiais); a sociedade diante da inclusão e o rompimento de
velhas estruturas políticas e educacionais; as perspectivas do novo processo;
conceitos e pré–conceitos. Procurou-se evidenciar nesse trabalho, que a
caminhada para uma escola inclusiva é influenciada por inúmeros fatores a
serem refletidos dentro das escolas regulares pelos seus professores, e
também em diferentes dimensões educacionais e sociais mais amplas,
oportunizando revisão de crenças, valores e práticas, provocando verdadeiras
rupturas no modo de perceber e conceber as diferenças entre os seres
humanos. | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |