dc.contributor.advisor | Peres, Paulo Edelvar Corrêa | |
dc.creator | Saft, Daniela Mengue | |
dc.date.accessioned | 2019-06-19T15:53:55Z | |
dc.date.available | 2019-06-19T15:53:55Z | |
dc.date.issued | 2010-08-14 | |
dc.date.submitted | 2010 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/17051 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Ciências Rurais, Curso de Especialização em Educação Ambiental, EaD, RS, 2010. | por |
dc.description.abstract | It seems to be an undeniable fact that Environmental Education is well known in
schools, existing different ranges on the subject. However, currently, most schools have
multifunctional rooms and environments, but they generallty have a small schoolyard, and
almost cemented and unattractive. This proposal aimed to present, discuss and create
alternatives that promote interdisciplinary interactions between environment, art, aesthetics
and culture as tools to raise sensibility of Environmental Education, that could awake in the
school environment a sense of belonging and responsibility towards the environment,
contributing for environmental awareness through the reconstruction of the schoolyard. The
study was conducted with students of 8th grade at the Escola Municipal de Ensino
Fundamental Maria Ruth Raymundo, Sapiranga/RS, precisely for its characterization: the lack
of green and the excess of concrete floor over the schoolyard. The activities were conducted
in eight stages: submission of the proposal to the teachers, execution of the initial
questionnaire among students, collection of results, presentation of the proposal for the
students in 8th grade, construction and implementation of interdisciplinary activities,
reconstruction of the schoolyard, completion of questionnaire final survey and analysis of
results. Everything was made between April and May 2010. The results of this proposal have
been positive, since they fostered discussion, reflection and action on environmental issues. It
was evident the participation of art in awareness of environmental issues, fleeing the fatalistic
and threatening language so commonly addressed in this subject. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Meio ambiente | por |
dc.subject | Arte | por |
dc.subject | Interdisciplinaridade | por |
dc.subject | Environment | eng |
dc.subject | Art | eng |
dc.subject | Interdisciplinarity | eng |
dc.title | Paisagismo no pátio escolar: a arte como instrumento de sensibilização à educação ambiental | por |
dc.title.alternative | Landscaping on schoolyard: art as an instrument of sensibilization in environmental education | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Sapiranga, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Educação Ambiental, EaD | por |
dc.description.resumo | É inegável que a Educação Ambiental seja um assunto bastante conhecido nas escolas,
havendo diferentes abrangências sobre o tema. No entanto, atualmente, a maioria das escolas
dispõe de salas e ambientes multifuncionais, porém apresenta um pátio reduzido, praticamente
todo cimentado e sem atrativos. Esta proposta teve o objetivo de apresentar, discutir e criar
alternativas interdisciplinares que promovam interações entre meio ambiente, arte, estética e
cultura como instrumentos de sensibilização para Educação Ambiental, despertando, no
ambiente escolar, o sentimento de pertencimento e responsabilidade com o meio, contribuindo
para a consciência ambiental, através da reconstrução do pátio escolar. O trabalho foi
realizado com alunos de 8ª série, na Escola Municipal de Ensino Fundamental Maria Ruth
Raymundo, Sapiranga/RS, pela sua caracterização: a falta de verde, o excesso de piso
cimentado. As atividades foram desenvolvidas em oito etapas: apresentação da proposta aos
professores, realização do questionário inicial entre os alunos, levantamento dos
resultados, apresentação da proposta aos alunos das 8as séries, construção e aplicação das
atividades interdisciplinares, reconstrução do pátio escolar, realização do questionário
final e levantamento e análise dos resultados, entre os meses de abril e maio de 2010. Os
resultados desta proposta fomentaram discussões, reflexões e ações sobre temas ambientais.
Ficou evidente a participação da arte na sensibilização das questões ambientais, fugindo da
linguagem fatalista e ameaçadora tão comumente abordada quando se trata de meio ambiente. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Ciências Rurais | por |