dc.contributor.advisor | Oliveira, Elaine Maria Dias de | |
dc.creator | Hedlund, Adriane Cristiane | |
dc.date.accessioned | 2016-09-13T14:47:55Z | |
dc.date.available | 2016-09-13T14:47:55Z | |
dc.date.issued | 2011-09-16 | |
dc.date.submitted | 2011 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/2158 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2011. | por |
dc.description.abstract | Ethical education in construction management citizen: Utopia? What is the role of the manager in the school environment? Reflect on ethical values and generating actions, reflections and discussions about their meaning and importance of the citizen school construction. This work aims to reflect the role of schools and school manager, understanding the implications of the context of globalization and ethical education to impose an ethical school management and the difficulties encountered by this to ensure a quality education for ali, a school democratic. Was conducted based on the analysis of authors such as Aristotle and Paulo Freire. We can evaluate the Aristotelian ethics, saying he always thought the ethics in the polis, for there is still a separate individual design of their city. What sets as a reference to the task of school is to train and citizenship in order to build the foundations for another possible world. In the first stage of work, studies were performed on ethics and Aristotelian virtues and their applicability. In the second step, the school was presented as an ethical space within a Freirean vision. In the third step, we performed the union of the ethical virtues of Aristotle with the concepts of democratic school of Paulo Freire and presented to the ethical contributions to school construction citizen. The authors assume that the school management, must start from the participation, involving the whole school community, because the experience and political ethics in schools strengthen citizenship and complies with the social function of school. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.subject | Ética | por |
dc.subject | Gestão escolar | por |
dc.subject | Escola | por |
dc.subject | Democracia | por |
dc.title | A formação ética e cidadã na construção da gestão escolar | por |
dc.title.alternative | Training ano ethics in public school construction management | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Constantina, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | Formação ética na construção da gestão cidadã: Utopia? Qual o papel do gestor no ambiente escolar? Refletir sobre ética e valores gerando ações, reflexões e discussões sobre seus significados e sua importância construção da escola cidadã. Este trabalho tem como objetivo refletir o papel da escola e do gestor escolar, compreendendo as implicações que o contexto de globalização e a formação ética impõem para uma gestão escolar ética e, as dificuldades encontradas por essa em garantir uma educação de qualidade para todos, uma escola democrática. Foi realizado a partir da análise de autores como Aristóteles e Paulo Freire. Podemos avaliar a ética aristotélica, dizendo que sempre se pensa a ética na polis, pois não há ainda a concepção de indivíduo separado de sua cidade. O que configura como referencial que a tarefa da escola é formar para e pela cidadania, visando construir os pilares de um outro mundo possível. Na primeira etapa do trabalho, foram realizados estudos sobre a ética e virtudes aristotélicas e sua aplicabilidade. Na Segunda etapa, foi apresentada a escola como espaço ético, dentro de uma visão freireana. Na terceira etapa, foi realizada a união das virtudes éticas de Aristóteles com os conceitos de escola democrática de Paulo Freire e apresentado às contribuições éticas na construção da escola cidadã. Os autores partem do princípio que a gestão escolar, deve partir da participação, envolvendo toda a comunidade escolar, pois a vivência ética e política no espaço escolar fortalecem a cidadania e cumpre com a função social da escola. | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |