dc.contributor.advisor | Henz, Celso Ilgo | |
dc.creator | Krüger, Leonardo Germano | |
dc.date.accessioned | 2016-10-18T11:56:17Z | |
dc.date.available | 2016-10-18T11:56:17Z | |
dc.date.issued | 2005-08-12 | |
dc.date.submitted | 2005 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/2237 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, RS, 2005. | por |
dc.description.abstract | This investigation aimed at to analyze the difficulties in the process of the parents'
participation in the administration of the nucleus school of fundamental teaching of the Santa
Maria-RS city. The same is characterized as a study of qualitative case, where we analyzed
the pedagogic political project and the regiment of the School. Besides, we accompanied
some meetings of the School Council and Council of Class Participation that it involved the
parents' participation at school. We used observations, field diary and semi-structured
interview with the directing team, teachers, parents, students and functionary taking into
account the objective of this investigation. This investigation was a work accomplished in
loco with the intention of knowing the daily of a public school of the rural zone, opening like
this, possibilities for us to know the problems, the difficulties and the virtues of an institution
and your actors in a reality little investigated and unknown of our part. We consisted that the
parents' participation in the administration of the school is superficial due to conditional or
barriers as, for instance, access of the parents at school because of transport, financial, for the
time of service, problems of health and disinterestedness, as well as for the relationships of
power among the actors that act at that school. Like this, our task in trying to understand the studied reality just looked for not to conform to with the same as if we were not part of her, but we hoped to be, in some way, participating and contributing to your reconstruction. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.subject | Participação | por |
dc.subject | Comunidade escolar | por |
dc.subject | Gestão democrática | por |
dc.title | A participação dos pais na gestão de uma escola núcleo do município de Santa Maria | por |
dc.title.alternative | The father’s participation in the administration of a nucleus school of the Santa Maria city | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil. | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional | por |
dc.description.resumo | Esta investigação objetivou analisar as dificuldades no processo de participação dos Pais na
Gestão da Escola Núcleo de Ensino Fundamental do Município de Santa Maria-RS. A mesma
caracterizou-se como um estudo de caso qualitativo, onde analisamos o Projeto Político-
Pedagógico e o Regimento da Escola. Além disso, acompanhamos algumas reuniões do
Conselho Escolar e Conselho de Classe Participativo que envolveu a participação dos Pais na
Escola. Utilizamos observações, diário de campo e entrevista semi-estruturada com a Equipe
Diretiva, Professores, Pais, Alunos e Funcionários levando em conta o objetivo desta
investigação. Esta investigação foi um trabalho realizado in loco com o intuito de conhecer o
cotidiano de uma Escola pública da Zona Rural, abrindo assim, possibilidades para
conhecermos os problemas, as dificuldades e as virtudes de uma instituição e seus atores
numa realidade pouco investigada e, de certa forma, desconhecida da nossa parte. Constamos
que a participação dos Pais na Gestão da Escola é superficial devido a condicionantes e/ou
barreiras como, por exemplo, acesso dos Pais a Escola por motivos de transporte, financeiros,
pelo tempo de serviço, problemas de saúde e desinteresse, bem como pelas relações de poder
entre os atores que atuam nessa Escola. Assim, a nossa tarefa em tentar compreender a
realidade estudada buscou não apenas conformar-se com a mesma como se não fizéssemos
parte dela, mas esperamos estar, de alguma forma, participando e contribuindo para a sua
reconstrução. | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |