dc.creator | Vargas, Andressa Silveira | |
dc.date.accessioned | 2021-12-27T17:42:38Z | |
dc.date.available | 2021-12-27T17:42:38Z | |
dc.date.issued | 2021-02-10 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/23420 | |
dc.description.abstract | This research linked to the “Special Education, Inclusion and Difference” research
line of the Post-Graduation Program in Education from the Federal University of
Santa Maria, it is also part of the studies created in the Research Group “Difference,
Education and Culture –DEC/UFSM/CNPq”. The research problematizes the training
of the Normal Course of the State Education Institute Olavo Bilac in order to analyze
the senses and meanings that teachers attribute to their training. For that, in the first
analytical movement, the archives of the Historical Collection of the Institute and
legal documents are used, considered as discursive practices that attribute a regime
of truths about such training; these documents are located in the period before the
Brazilian political opening until current days. That said the second analytical
movement uses the narratives of six teachers graduated between 1969 and 2018,
which were produced through semi-structured interviews about their trajectories in
the Normal Course of the Institute. Influenced by Foucault-inspired theorizations, it
used the notions about norm and normalization as analytical tools to problematize
the production the way of being normalist teachers. In order to think the effect of the
Normal training beyond the norm, it propose to look at the training process and the
teaching enactment as a profanity, as another way being and exercising the
profession. Since the teachers narratives, it identified recurrences which turn
possible affirm even if the training conserve its normalizer structure, the development
of a critical posture in front the lived experiences contributes to creation of an active
subjectivity. Such subjectivity make possible deviations from what is already in place,
also making possible ways of life attentive to the singularities and, thus, producing
the difference. The educator-function on the educator infamous perspective
(Carvalho, 2010) finds on these teachers’ ways of life inventive resistances on the
affirming of singularities potencies in front the forces, which tend to reproduce or
standardize ways of being. Being this perspective of a heterotopic order, the
announces written here do not stand as models to be followed, but as infamous
inspirations that produce difference and invite other lives to (re) exist. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Formação de professoras | por |
dc.subject | Normal | por |
dc.subject | Norma | por |
dc.subject | Profanação | por |
dc.subject | Diferença | por |
dc.subject | Teachers training | eng |
dc.subject | Norm | eng |
dc.subject | Profanation | eng |
dc.subject | Difference | eng |
dc.title | Entre o normal e o profano: problematizações sobre o ofício de professoras | por |
dc.title.alternative | Between the normal and the profane: problematizing about the teacher’s profession. | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | A pesquisa aqui produzida, vinculada ao Programa de Pós-Graduação em Educação
da UFSM na Linha de Pesquisa 3 “Educação Especial, Inclusão e Diferença”, se
constitui também como parte integrante dos estudos produzidos pelo Grupo de
pesquisa Diferença, Educação e Cultura – DEC/UFSM/CNPq. O presente trabalho
problematiza a formação do Curso Normal do Instituto Estadual de Educação Olavo
Bilac, buscando analisar os sentidos e significados atribuídos por Professoras
Normalistas à sua formação. Para tanto, no primeiro movimento analítico, recorreuse
a documentos arquivados no Acervo Histórico da Instituição e documentos legais,
localizados em um recorte temporal que antecede a abertura política do país até os
dias atuais, tomando-os como práticas discursivas que instituíram regimes de
verdades acerca desta formação. Diante disso, um segundo movimento analítico foi
empreendido a partir de narrativas de seis professoras egressas no período de 1969
a 2018, produzidas por meio de entrevistas semiestruturadas acerca de suas
trajetórias no Curso Normal do Bilac. Influenciada pelas teorizações de inspiração
foucaultianas, as noções de norma e normalização são utilizadas como ferramentas
analíticas para problematizar a produção do modo de ser professora normalista.
Para se pensar os efeitos da formação Normal para além da norma, propõe-se olhar
o processo formativo e a atuação docente como profanação, como formas outras de
se ser e de se exercer o ofício. A partir das narrativas das professoras, identificou-se
recorrências que possibilitam a afirmação de que, ainda que a formação conserve
sua estrutura normalizadora, o desenvolvimento de uma postura crítica diante das
experiências vividas contribui para a criação de uma subjetividade ativa que viabiliza
desvios do que já está posto, possibilitando que modos de vidas atentas às
singularidades sejam suscitadas, produzindo assim diferença. A função-educador na
perspectiva educadora infame (Carvalho, 2010) localiza nos modos de vida destas
professoras, resistências inventivas na afirmação da potência das singularidades
diante de forças que tendem a reproduzir e padronizar modos de ser. Sendo essa
perspectiva da ordem heterotópica, os anúncios aqui feitos não se colocam como
modelos a serem seguidos, mas como inspirações infames que produzem diferença
e convidam outras vidas a (re) existir. | por |
dc.contributor.advisor1 | Menezes, Eliana da Costa Pereira de | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/5996369654576945 | por |
dc.contributor.referee1 | Gallina, Simone Freitas da Silva | |
dc.contributor.referee2 | Klein, Rejane Ramos | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/9271750622158755 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |