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dc.creatorMourad, Leonice Aparecida de Fatima Alves Pereira
dc.date.accessioned2022-04-14T11:50:06Z
dc.date.available2022-04-14T11:50:06Z
dc.date.issued2021-12-18
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/24045
dc.description.abstractThis dissertation, from the Professional Masters Course of the Postgraduate Program in Public Policy and Educational Management (PPPG), sees the themes of Political Science as a fundamental analytical tool for understanding the discussions of Public Policy and Educational Management. Its general objective is to highlight the interrelationship between Political Science and Educational Public Policies, based on its introductory concepts. For specific objectives, it prioritizes: 1-Systematize the constitution of the Political Science field and its relationship with Public Policies; 2- Describe the courses of the Graduate Program in Public Policy and Educational Management at UFSM, emphasizing its dialogue with the field of knowledge of Political Science; 3- Develop a Political Science Glossary to help understand the contents of Public Policy and Educational Management. The investigation was based on a qualitative approach research, of the applied type, carried out in the Graduate Program in Public Policies and Educational Management, with students and teachers, using the techniques of bibliographic, documentary and field research, featuring itself as a case study. The product created was a Political Science Glossary whose purpose is to contribute to enabling and enhancing the reading and understanding of the field of Public Policy and Educational Management in the Graduate Program in Public Policy and Educational Management at UFSM. The field research and documental research evidenced the weakness of understanding and treatment of the theme of Political Science in the disciplines of the Pedagogical Projects of the PPPG courses, as well as in the training of teachers and students, who also highlighted their importance, as well as its non-availability during its initial training, in such a way as to justify the offer of the product on screen. It is expected that this investigation can contribute to the studies of Political Science applied to Education, an underdeveloped field of studies.eng
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Federal de Santa Mariapor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectCiência políticapor
dc.subjectPolíticas públicaspor
dc.subjectPPPG/UFSMpor
dc.subjectEnsino de ciência políticapor
dc.subjectPós-graduaçãopor
dc.subjectPolitical scienceeng
dc.subjectPublic policyeng
dc.subjectTeaching of political scienceeng
dc.subjectPostgraduate studieseng
dc.titleGlossário de ciência política: contribuições para os estudos das políticas educacionaispor
dc.title.alternativeGlossary of political science: contributions to educational policy studieseng
dc.typeDissertaçãopor
dc.description.resumoEsta dissertação, do Curso de Mestrado Profissional do Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Gestão Educacional (PPPG), concebe as temáticas da Ciência Política como um instrumental analítico fundamental para a compreensão das discussões de Políticas Públicas e Gestão Educacional. Tem por objetivo geral evidenciar a inter-relação entre Ciência Política e Políticas Públicas Educacionais, com base em seus conceitos introdutórios. Por objetivos específicos prioriza: 1-Sistematizar a constituição do campo da Ciência Política e sua relação com as Políticas Públicas; 2- Descrever os cursos do Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Gestão Educacional da UFSM, enfatizando seu diálogo com o campo de conhecimento da Ciência Política; 3- Elaborar um Glossário de Ciência Política para auxiliar a compreensão de conteúdos de Políticas Públicas e Gestão Educacional. A investigação foi fundamentada em uma pesquisa de abordagem qualitativa, do tipo aplicada, realizada no Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Gestão Educacional, com discentes e docentes, utilizando-se das técnicas de pesquisa bibliográfica, documental e pesquisa de campo, caracterizando-se como um estudo de caso. O produto elaborado foi um Glossário de Ciência Política que tem por finalidade contribuir para viabilizar e potencializar a leitura e compreensão do campo de Políticas Públicas e Gestão Educacional no Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Gestão Educacional da UFSM. A pesquisa de campo e a pesquisa documental evidenciou a fragilidade da compreensão e do tratamento da temática de Ciência Política nas disciplinas dos Projetos Pedagógicos dos cursos do PPPG, bem como na formação dos(as) docentes e discentes que também assinalaram a importância dos mesmos, bem como a sua não disponibilização quando da sua formação inicial, de tal sorte a justificar a oferta do produto em tela. Espera-se que esta investigação possa contribuir com os estudos de Ciência Política aplicados à Educação, área de estudos pouco desenvolvida.por
dc.contributor.advisor1Sarturi, Rosane Carneiro
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4133511150582100por
dc.contributor.referee1Lunardi, Elisiane Machado
dc.contributor.referee2Neres, Celi Correa
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/7689442989367017por
dc.publisher.countryBrasilpor
dc.publisher.departmentEducaçãopor
dc.publisher.initialsUFSMpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Gestão Educacionalpor
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpor
dc.publisher.unidadeCentro de Educaçãopor


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