dc.creator | Anzolin Filho, Edisson | |
dc.date.accessioned | 2022-05-30T12:19:32Z | |
dc.date.available | 2022-05-30T12:19:32Z | |
dc.date.issued | 2021-01-15 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/24566 | |
dc.description.abstract | Technological advances have been promoting changes in the educational context and expanding the possibilities of access to education. In this sense, teacher training through distance education courses has been expanded, making it possible to overcome barriers such as geographic location and time, which are often the impeding factors in teacher training. From this angle, this dissertation, developed in the line of research on Teacher Education for Professional and Technological Education of the Academic Master's Degree in Professional and Technological Education, aims to investigate the potential and challenges of offering a discipline of Fundamentals of Chemistry in distance education, in training of Biology teachers. The research is based on the methodology of participatory action research, targeting 29 students from an undergraduate course in Biological Sciences. The course is offered in distance learning mode, with Moodle as a virtual environment, the activities of this environment being an instrument of data collection, as well as two questionnaires of the survey type, made available at the beginning and at the end of the discipline. The results obtained make it possible to infer that the offer of distance training is still a challenge, both for teachers and students, requiring new attitudes and a different didactic conception. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Ensino de química | por |
dc.subject | EaD | por |
dc.subject | Formação inicial de professores | por |
dc.subject | Chemistry teaching | eng |
dc.subject | Initial teacher training | eng |
dc.title | Formação docente: investigando possibilidades e desafios de uma disciplina EaD | por |
dc.title.alternative | Teaching training: investigating possibilities and challenges of a EaD discipline | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Os avanços tecnológicos vêm promovendo mudanças no contexto educacional e ampliando as possibilidades de acesso à educação. Nesse sentido, a formação de professores por meio de cursos EaD vem sendo ampliada, possibilitando sobrepujar barreiras como a localização geográfica e tempo, que muitas vezes são os fatores impeditivos da formação docente. Por esse angulo, essa dissertação, desenvolvida na linha de pesquisa de Formação de Professores para Educação Profissional e Tecnológica do Mestrado Acadêmico em Educação Profissional e Tecnológica visa investigar as potencialidades e desafios da oferta de uma disciplina de Fundamentos de Química na modalidade EaD, na formação inicial de professores de Biologia. A pesquisa apoia-se na metodologia da pesquisa-ação participativa, tendo como público alvo, 29 estudantes de um curso de graduação de Ciências Biológicas. A disciplina é ofertada na modalidade EaD, tendo o Moodle como ambiente virtual, sendo as atividades desse ambiente instrumento de coleta de dados, bem como dois questionários do tipo survey, disponibilizados no início e ao final da disciplina. Os resultados obtidos possibilitam inferir que à oferta de formação à distância é ainda um desafio, tanto para os docentes como para os discentes, requerendo novas posturas e uma concepção didática diferenciada. | por |
dc.contributor.advisor1 | Barin, Cláudia Smaniotto | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/0832298305352059 | por |
dc.contributor.referee1 | Souza, Darliana Mello | |
dc.contributor.referee2 | Ellensohn, Ricardo Machado | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/4604577618250564 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Colégio Técnico Industrial de Santa Maria | por |