dc.contributor.advisor | Oliveira, Valeska Maria Fortes de | |
dc.creator | Leiria, Melissa de Paula | |
dc.date.accessioned | 2017-01-03T12:48:43Z | |
dc.date.available | 2017-01-03T12:48:43Z | |
dc.date.issued | 2004-11-22 | |
dc.date.submitted | 2004 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/2468 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, RS, 2004. | por |
dc.description.abstract | The present work search to present the research accomplished at the State
school of Fundamental Teaching Edson Figueiredo, regarding the new school
administration and the pleasure subject. The problem of the research consisted of
knowing, nowadays, if the mentioned School is looking for to build a pleased
atmosphere for her teachers. For the accomplishment of that study, that it is
characterized by being a research of qualitative stamp of the type case study, I
traced some objectives: - To Identify the teachers' concepts on the subject of the
pleasure in emotion level; - To discover which is the importance of that emotion in
their educational practice; - To observe if the school offers a pleased atmosphere for
her teachers and what the team of administration of the school is doing in relation to
that subject, - To Identify if the teachers finds pleasure in being at the school, as well
as in all their educational practices. In this work, I tried to approach the pleasure as
an aspect of extreme importance for the education, valuing, like this, the
characteristics specifically human, surpassing the man's rude conception as being
concrete and empty. Some teachers of the team of administration of the school, and
more four teachers of the four “cycles” of the Fundamental Teaching (infantile
education, initial series, final series, and special class) participated of the research.
These were denominated with letters of A G, as detailed in the chapter 3. The
pointed results for this study demonstrate that the Edson Figueiredo School is in
process of construction of a democratic administration, and these are attentive to
referring subjects to the teachers' formation, as well as the school atmosphere, inside
of a perspective that values the emotions, as well as the happiness and the wellbeing
of the teacher. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.subject | Professores | por |
dc.subject | Gestão escolar | por |
dc.subject | Educação | por |
dc.subject | Escola | por |
dc.subject | Prazer | por |
dc.title | A gestão escolar e a questão do prazer: um estudo de caso no cotidiano escolar | por |
dc.title.alternative | School administration and the pleasure subject: a case study in the daily school | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil. | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional | por |
dc.description.resumo | O presente trabalho busca apresentar a pesquisa realizada na escola
Estadual de Ensino Fundamental Edson Figueiredo, referente à nova gestão escolar
e à questão do prazer. A problemática da pesquisa consistiu em saber se,
atualmente, a Escola citada está buscando construir um ambiente prazeroso para
seus professores. Para a realização desse estudo, que se caracteriza por ser uma
pesquisa de cunho qualitativo do tipo estudo de caso, tracei alguns objetivos:-
Identificar os conceitos dos professores sobre a questão do prazer em nível de
emoção; - Descobrir qual a importância dessa emoção na sua prática educativa; -
Observar se a escola oferece um ambiente prazeroso para seus professores e o que
a equipe de gestão da escola está fazendo em relação a essa questão, - Identificar
se os professores encontram prazer em estar na escola, bem como em todas as
suas práticas educativas. Neste trabalho, procurei abordar o prazer como um
aspecto de extrema importância para a educação, valorizando, assim, as
características especificamente humanas, ultrapassando a rude concepção do
homem como um ser concreto e vazio. Participaram da pesquisa algumas
professoras da equipe de gestão da escola, e mais quatro professores dos quatro
“ciclos” do Ensino Fundamental (educação infantil, séries iniciais, séries finais, e
classe especial) Estes foram denominados com letras de A a G, conforme detalhado
no capítulo 3. Os resultados apontados por este estudo demonstram que a Escola
Edson Figueiredo encontra-se em processo de construção da gestão democrática,
sendo que estes estão atentos a questões referentes à formação dos professores,
bem como o ambiente escolar, dentro de uma perspectiva que valorize as emoções,
bem como a alegria e o bem estar do professor. | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |