dc.contributor.advisor | Marquezan, Lorena Ines Peterini | |
dc.creator | Lima, Rosangela Chaves de | |
dc.date.accessioned | 2017-01-16T14:41:26Z | |
dc.date.available | 2017-01-16T14:41:26Z | |
dc.date.issued | 2005-08-24 | |
dc.date.submitted | 2005 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/2544 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, RS, 2005. | por |
dc.description.abstract | The objective of this monograph is to verify which the teacher's of Infantile Education profile
demanded by the Administration of a public school, in Saint Maria-RS, and to check the
managers' interference in the teaching-learning process in the Infantile Education. This
study has as methodological practice the sociological research, of qualitative stamp, of the
type case study. Firstly, a revision of theoretical approaches is accomplished on the Infantile
Education teacher and on the Democratic Administration. In a second moment, it is
analyzed the Pedagogic Political Project of the researched school and the application of the
instrument of collection of data, the semi-structured interview. Starting from this last one,
relevant subjects are highlighted concerning the infantile educator's professional profile; the
competences and necessary abilities so that he/she exercises his/her function appropriately;
the difficulties found in the pedagogic practice of the daily classroom; how the Democratic
Administration is processed, according to the principles of School autonomy, aiming a
Democratic School. We noticed, so much starting from the theoretical referential as of the
collected data, that it is necessary the acquisition of abilities and capacities of reflexive
action about the world (the values, what we are...), so that the Infantile Education teacher
favors the growth and/or the child's integral development, found in the mutual respect, in the
justice, in the solidarity and in the affectivity. It is also fundamental his/her compromising
with the educational process, so that the Democratic Administration is not one more
objective to be reached, but a reality. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.subject | Educador infantil | por |
dc.subject | Identidade | por |
dc.subject | Gestão democrática | por |
dc.title | A identidade do educador infantil em uma gestão democrática | por |
dc.title.alternative | The infantile educator's identity in a democratic administration | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil. | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional | por |
dc.description.resumo | Esta monografia tem por objetivo constatar qual o perfil do professor de Educação
Infantil exigido pela Gestão de uma escola pública, de Santa Maria-RS, e verificar a
interferência dos gestores no processo ensino-aprendizagem na Educação Infantil. Este
estudo tem como prática metodológica a pesquisa sociológica, de cunho qualitativa, do
tipo estudo de caso. Primeiramente, é realizada uma revisão de abordagens teóricas sobre
o professor de Educação Infantil e sobre a Gestão Democrática. Num segundo momento,
analisa-se o Projeto Político Pedagógico da escola pesquisada e a aplicação do instrumento
de coleta de dados, a entrevista semi-estruturada. A partir dessa última, destacam-se
questões relevantes acerca do perfil profissional do educador infantil; das competências e
habilidades necessária para que exerça adequadamente sua função; das dificuldades
encontradas no fazer pedagógico do cotidiano da sala de aula; de como se processa a
Gestão Democrática, segundo os princípios de autonomia Escolar, visando uma Escola
Democrática. Percebemos, tanto a partir do referencial teórico como dos dados coletados,
que se faz necessária a aquisição de habilidades e capacidades de ação reflexiva sobre o
mundo (os valores, o que somos...), para que o professor de Educação Infantil favoreça o
crescimento e/ou o desenvolvimento integral da criança, alicerçado no respeito mútuo, na
justiça, na solidariedade e na afetividade. É, também, fundamental o seu
comprometimento com o processo educativo, para que a Gestão Democrática não seja
mais um objetivo a ser alcançado, e sim uma realidade. | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |