dc.contributor.advisor | Canto-Dorow, Thais Scotti do | |
dc.creator | Stein, Dionisia do Santos | |
dc.date.accessioned | 2014-06-10T12:15:12Z | |
dc.date.available | 2014-06-10T12:15:12Z | |
dc.date.issued | 2011-07-16 | |
dc.date.submitted | 2011 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/288 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Ciências Rurais, Curso de Especialização em Educação Ambiental, EaD, RS, 2011. | por |
dc.description.abstract | The great challenge of the environmental issue is to approach questions in a complete way, avoiding focus on isolated points, even though on the relevant ones. The practice of environmental education in school routines shows alternatives for the involvement of all the school community with continuous actions and not isolated ones. There are possibilities for an interdisciplinary environmental education aiming to problematize the understanding, to show that the educator plays a fundamental role in this new teaching perspective, creating, recreating, reinventing, doing what one does not know what to do, letting oneself learn with everybody’s participation. It is known that the everyday actions are the ones that bring great changes. This work brings a reflection on the environmental education in school and the ethics of care. The main objective was to develop educational actions with students of the 3rd year of the Municipal Elementary School Zenir Aita, of Santa Maria, RS, about questions involving the environment through lectures, leaflets, walks around the school for a landscape reading, interviews with the school principal, the teachers and workers. The actions developed were: garbage in the correct place, building of a worm farm, human clock - built with medicinal plants, use of banana peels to make cakes. Then, it was observed that the school offers a favorable environment for the environmental education to be continuously developed involving all school disciplines, in the construction of knowledge. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.subject | Ensino fundamental | por |
dc.subject | Ações educativas | por |
dc.subject | Meio ambiente | por |
dc.title | Ações educativas ambientais no cotidiano de uma escola municipal de Santa Maria, RS | por |
dc.title.alternative | Environmental educational actions in a municipal school routine in Santa Maria, RS. | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de São Sepé, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Educação Ambiental, EaD | por |
dc.description.resumo | O grande desafio da temática ambiental é abordar questões em sua totalidade, evitando enfoques aos temas isolados, mesmo que relevantes. A prática de Educação Ambiental no cotidiano escolar apresenta alternativas para o envolvimento de toda a comunidade escolar com ações contínuas e não pontuais. Há possibilidades de uma educação ambiental interdisciplinar com o objetivo de problematizar o entendimento, mostrar que o educador tem um papel fundamental nesta nova perspectiva de ensino, criando, recriando, reinventando, fazendo o que não se sabe fazer, deixando-se ensinar com a participação de todos.Sabe-se que são as ações cotidianas que trazem grandes mudanças.Este trabalho traz uma reflexão sobre a educação ambiental na escola e a ética do cuidado. O objetivo principal foi desenvolver ações educativas com alunos do 3º ano da Escola Municipal de Ensino Fundamental Zenir Aita de Santa Maria, RS, sobre questões envolvendo o meio ambiente, através de palestras, folhetos, passeios ao redor da escola para uma leitura de paisagem, entrevistas com a direção da escola, professores e funcionários. Foram realizadas ações como: lixo no lugar certo, construção de minhocário, relógio do corpo humano com plantas medicinais, aproveitamento de cascas com o bolo de banana. Assim constatou-se que a escola oferece um ambiente favorável para que a Educação Ambiental seja desenvolvida continuamente abrangendo todas as disciplinas, na construção do conhecimento. | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Ciências Rurais | por |