dc.creator | Gehrke, Nara Augustin | |
dc.date.accessioned | 2016-04-05 | |
dc.date.available | 2016-04-05 | |
dc.date.issued | 2015-12-11 | |
dc.identifier.citation | GEHRKE, Nara Augustin. PHOTO OF THE DAY OR MICRO VERBAL-VISUAL CHRONIC: AN GENRE IN PERSPECTIVE OF THE SYDNEY SCHOOL. 2015. 214 f. Tese (Doutorado em Letras) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2015. | por |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/4003 | |
dc.description.abstract | This research establishes a new genre termed micro verbal-visual chronic. It is proposed that it can be approached from the perspective of Sydney School as one genre of the family of story genres (MARTIN; ROSE, 2008, 2012). To prove this a descriptive-analytic survey was conducted with a quantitative and qualitative approach. Analytical protocols were formulated to determine how ideational, interpersonal and textual meanings were produced and how the photographic image and the verbiage were articulated in a single frame. These instruments were applied to a set of 100 micro texts taken from a newspaper with daily publication. Complementing were collected texts in the digital environment. The contexts of situation and of culture (HALLIDAY; HASAN, 1989; EGGINS; MARTIN, 1998) were identified and then lexicogrammatical and visual choices in the systems of the TRANSITIVITY and of the THEME (HALLIDAY; MATTHIESSEN, 2004, 2014) have been mapped. Interpersonal meanings were treated with the categories social distance, contact, status and power (KRESS; VAN LEEUWEN, 2006). In adition, the interaction between verbal and visual modes was analyzed in terms of symmetric / asymmetric relations and logical-semantic (SALWAY; MARTINEC, 2005). The data show that the micro verbal-visual chronic has the social purpose to share a personal impression of a topic considered socially relevant from the view of the author that interprets the photographic representation of meanings pertaining to everyday discourse. This setting identifies the micro verbal-visual chronic with the observation, a genre of the story sistem. The generic structure of a micro verbal-visual chronic consist of the presentation of a photographic image and its verbal interpretation. The obligatory stages are Setting ^ Comment with three additional optional stages ((Appreciation) / (Locution) / (Idea)). | eng |
dc.format | application/pdf | por |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.subject | Escola de Sydney | por |
dc.subject | Microcrônica verbo-visual | por |
dc.subject | Gêneros multimodais | por |
dc.subject | Sydney School | eng |
dc.subject | Micro verbal-visual chronic | eng |
dc.subject | Multimodal genres | eng |
dc.title | Foto do dia ou microcrônica verbo-visual: um gênero na perspectiva da Escola de Sydney | por |
dc.title.alternative | Photo of the day or micro verbal-visual chronic: an genre in perspective of the Sydney School | eng |
dc.type | Tese | por |
dc.description.resumo | Esta pesquisa estabelece um novo gênero denominado microcrônica verbo-visual. Propõe-se que ele pode ser abordado na perspectiva da Escola de Sydney como um dos gêneros do sistema de estórias (MARTIN; ROSE, 2008, 2012). Para comprovar essa hipótese, realizou-se uma pesquisa descritivo-analítica com abordagem quali-quantitativa. Protocolos de análise foram formulados para verificar como significados ideacionais, interpessoais e textuais (HALLIDAY; MATTHIESSEN, 2004, 2014) eram produzidos e como se articulavam dois modos semióticos em um único quadro. Esses instrumentos foram aplicados a um conjunto de 100 microtextos retirados de um jornal com publicação diária e, numa fase posterior da pesquisa, coletaram-se também textos no ambiente digital. Os contextos de situação e de cultura (HALLIDAY; HASAN, 1989; EGGINS; MARTIN, 1998) foram delimitados e as opções léxico-gramaticais e visuais nos sistemas da TRANSITIVIDADE e do TEMA (HALLIDAY; MATTHIESSEN, 2004, 2014) foram mapeadas. Os significados interpessoais foram tratados com as categorias de distância social, contato, status e poder (KRESS; VAN LEEUWEN, 2006). Por fim, a interação entre os modos foi abordada em termos de relações simétricas/assimétricas e lógico-semânticas (SALWAY; MARTINEC, 2005). Os dados mostraram que a microcrônica verbo-visual apresenta como propósito sóciocomunicativo partilhar uma impressão pessoal sobre um tema considerado relevante socialmente, a partir do que o cronista interpreta da representação de significados atinentes ao cotidiano representados visualmente. A estrutura global do gênero consiste da apresentação de uma imagem fotográfica e sua interpretação verbal. A configuração Cenário ^ Comentário ((Apreciação)/ (Locução) / (Ideia)) corresponde à estrutura esquemática, identificando-se dois estágios obrigatórios e três opcionais. Os achados da pesquisa confirmam a hipótese da microcrônica como uma observação comentada, um dos gêneros da família das estórias apresentados pela Escola de Sydney. | por |
dc.contributor.advisor1 | Cabral, Sara Regina Scotta | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4735272P3 | por |
dc.contributor.referee1 | Almeida, Danielle Barbosa Lins de | |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/3846654142638437 | por |
dc.contributor.referee2 | Olioni, Raymundo da Costa | |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/0286268226169422 | por |
dc.contributor.referee3 | Petermann, Juliana | |
dc.contributor.referee3Lattes | http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4779258Z6 | por |
dc.contributor.referee4 | Hendges, Graciela Rabuske | |
dc.contributor.referee4Lattes | http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4794807U6 | por |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/2570517651731767 | por |
dc.publisher.country | BR | por |
dc.publisher.department | Letras | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Letras | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS | por |