dc.creator | Machado, Tamara Conti | |
dc.date.accessioned | 2019-12-11T13:03:46Z | |
dc.date.available | 2019-12-11T13:03:46Z | |
dc.date.issued | 2019-07-25 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/19141 | |
dc.description.abstract | The present Dissertation had as its guiding problem the research “to what extent is the
Federal University of Santa Maria (UFSM) prepared to receive and welcome students from
these Affirmative Actions”? “What subjective implications derive from these public policies in
education?” This study's general objective is to understand to what extent the Federal
University of Santa Maria is prepared to receive and welcome students who are beneficiaries
of the quotaholder Affirmative Actions Program by the selection criteria adopted. Law No.
12.711 / 2012 - Candidates who have completed high school in public schools, self-declared
black, brown and indigenous, which are received and hosted by UFSM. The specific
objectives are: to recognize the educational policies regarding student access and
permanence at the University (Higher Education) in Brazil; verify the effectiveness of
educational legislation (Law 12.711 / 2012 and Resolution 011/2007 - UFSM) within the
scope of UFSM; to analyze and understand the perceptions about the quality of permanence
of quota students at UFSM and to establish a relationship between efficiency and
effectiveness of educational legislation (Law 12.711 / 2012 and Resolution 011/2007 -
UFSM) and public policies in the university environment. The methodology proposed by the
research consisted of a bibliographic survey, with a qualitative approach and use of the
methodology of (self) biographical narratives to obtain the students' perception of their
permanence in the course of the course they are taking. Interviewed students declared black
and brown, undergraduate and low-income. With the implementation of the Affirmative
Actions Program at UFSM and the Quota Law for Higher Education, measures were also
expanded to accommodate students from these policies. The results present perceptions
regarding the subjective and objective questions of relationships given by the inclusion of
quota students in the university environment, such as the existence of tensions in
relationships in the academic environment and the offer of policies to support student
reception and permanence at UFSM. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Educação superior | por |
dc.subject | Políticas públicas | por |
dc.subject | Cotas | por |
dc.subject | Justiça social | por |
dc.subject | Ações afirmativas | por |
dc.subject | Higher education | eng |
dc.subject | Public policy | eng |
dc.subject | Quotas | eng |
dc.subject | Social justice | eng |
dc.subject | Affirmative actions | eng |
dc.title | Recepção e acolhimento de estudantes beneficiários do programa de ações afirmativas (inclusão social e racial) na Universidade Federal de Santa Maria-RS | por |
dc.title.alternative | Reception and welcome of beneficiary students from the program of affirmative actions (social and racial inclusion) in the Federal University of Santa Maria-RS | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | A presente Dissertação tem como problema norteador da pesquisa a seguinte problemática:
Em que medida a Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) está preparada para
receber e acolher os estudantes originários dessas Ações Afirmativas? Quais implicações
subjetivas decorrem dessas políticas públicas em educação? Este estudo tem como objetivo
geral compreender em que medida a Universidade Federal de Santa Maria está preparada
para receber e acolher os estudantes beneficiários do Programa de Ações Afirmativas
cotistas ingressantes pelo critério de seleção adotado pela Lei nº 12.711/2012 - Candidatos
que tenham cursado integralmente o Ensino Médio em escolas públicas, autodeclarados
pretos, pardos e indígenas, que são recebidos e acolhidos pela UFSM. Os objetivos
específicos são: reconhecer as políticas educacionais referentes ao acesso e permanência
do estudante na Universidade (Ensino Superior) no Brasil; verificar a eficácia da legislação
educacional (Lei 12.711/2012 e Resolução 011/2007 – UFSM) no âmbito da UFSM; analisar
e compreender as percepções acerca da qualidade da permanência de estudantes cotistas
da UFSM e estabelecer relação entre eficiência e eficácia da legislação educacional (Lei
12.711/2012 e Resolução 011/2007 – UFSM) e políticas públicas no ambiente universitário.
A metodologia proposta pela pesquisa consistiu em um levantamento bibliográfico, com uma
abordagem qualitativa e emprego da metodologia das narrativas (auto)biográficas para obter
a percepção dos estudantes sobre sua permanência no percurso do curso que estão
realizando. Foram entrevistados estudantes declarados pretos e pardos, de graduação e de
baixa renda. Com a implementação do Programa de Ações Afirmativas na UFSM e da Lei
de Cotas para o Ensino Superior, houve também ampliação de medidas para acolher os
estudantes oriundos dessas políticas. Os resultados apresentam percepções em relação às
questões subjetivas e objetivas das relações dadas pela inserção dos estudantes cotistas no
ambiente universitário, como a existência de tensões nos relacionamentos no ambiente
acadêmico e a oferta de políticas de apoio a recepção e permanência do estudante na
UFSM. | por |
dc.contributor.advisor1 | Cunha, Jorge Luiz da | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/7227767555433465 | por |
dc.contributor.referee1 | Dutra, Maria Rita Py | |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/7260676979814390 | por |
dc.contributor.referee2 | Silva, Mozart Linhares da | |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/0359456090600614 | por |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/4986468039293470 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |