dc.creator | Pereira, Carolina Ribeiro | |
dc.date.accessioned | 2021-05-12T20:34:39Z | |
dc.date.available | 2021-05-12T20:34:39Z | |
dc.date.issued | 2019-07-30 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/20858 | |
dc.description.abstract | This paper was developed with the purpose of introducing a new concept of math to a
group formed by 9th-grade elementary students of a municipal school from Porto
Alegre. We wished to teach the fundamentals of the Graphs theory, as well as broad
such knowledge from beyond the traditional curriculum, leading them to investigations
in the search of patterns and regularities as well as solving problems. The initial
strategy was the presentation of a problem situation present in the daily life of the
students to, in this way, cause the curiosity for the subject and, from this point,
introduce concepts related to Graphs and its elements. In this paper, we make a report
of all these activities, reflecting about the theory and the pedagogical practice and
giving opinions about the receptivity of students to each step. On the attemp to
evidence the learning by experience when local geographic data is used, we simulate
a real problem of their daily lives, which was solved innitially on an intuitive way.
Posteriorly it was also used the Dijkstra algoritm. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Grafos | por |
dc.subject | Algoritmo de Dijkstra | por |
dc.subject | Ensino fundamental | por |
dc.subject | Graphs | eng |
dc.subject | Dijkstra algoritm | eng |
dc.subject | Elementary teaching | eng |
dc.title | Grafos: uma proposta aplicada ao cotidiano de alunos do ensino fundamental | por |
dc.title.alternative | Graphs: a proposition applied to elementary school stududents lives | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Este trabalho foi desenvolvido com propósito de introduzir um novo conceito de
matemática para um grupo formado por estudantes do 9º ano do Ensino Fundamental
de uma escola municipal de Porto Alegre. Desejávamos ensinar os fundamentos da
teoria de grafos, assim como ampliar os conhecimentos para além do currículo
tradicional, instigando-os a investigações na busca de padrões e regularidades e
também a resoluções de problemas. A estratégia inicial foi a apresentação de uma
situação problema presente no cotidiano dos estudantes para, dessa forma, provocar
a curiosidade pelo assunto e, a partir disto, introduzir conceitos relacionados com
grafos e seus elementos. Neste trabalho, fazemos um relato de todas essas
atividades, refletindo sobre a teoria e a prática pedagógica e dando pareceres sobre
a receptividade dos estudantes a cada etapa. Na tentativa de evidenciar o
aprendizado pela experiência quando utilizamos dados geográficos locais, simulamos
um problema real de seus cotidianos, o qual foi resolvido inicialmente de maneira
intuitiva. Posteriormente também foi utilizado o algoritmo de Dijkstra. | por |
dc.contributor.advisor1 | Lazzarin, João Roberto | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/6965026304626005 | por |
dc.contributor.referee1 | Tonet, Luciane Gobbi | |
dc.contributor.referee2 | Santos, Ricardo Leite dos | |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Matemática | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Ciências Naturais e Exatas | por |