dc.creator | Lopes, Alex Catuzzo | |
dc.date.accessioned | 2021-08-19T17:38:38Z | |
dc.date.available | 2021-08-19T17:38:38Z | |
dc.date.issued | 2014-08-28 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/22004 | |
dc.description.abstract | The present study describes, by calculation of area of geometric plane gures, an
application of the Integral Calculus, intuitively. Usual geometric concepts are applied in
high school, considering that the work is applied to a class of third year. At this stage
of the studies, students are habituated with speci c concepts such as calculating the area
of quadrilaterals and triangles, for example. The work is divided into three chapters.
Arguments are presented through literature review in the rst chapter, in order to answer
the question, somewhat intriguing: Integral Calculus in high school?. We seek, in these
arguments, justify the use of two methods - the Archimedes method (used to determine
the area of a circle), and the method of Riemann (used to determine the area of three
curvilinear regions, circle, ellipse, the area between the curve described by a polynomial
function and the OX axis). In these two methods are implicitly introduced concepts of
limits and de nite integral. In chapter two is described the application work. In it are
related examples with the transcription of comments, observations and questions of the
students. Furthermore, resolutions of evaluative activities by students are presented. In
the fourth chapter the author highlights re ections on the applied work, presents some
considerations and conclusions about the developed work. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Ensino | por |
dc.subject | Geometria | por |
dc.subject | Cálculo integral | por |
dc.subject | Área | por |
dc.subject | Teaching | eng |
dc.subject | Geometry | eng |
dc.subject | Integral calculus | eng |
dc.subject | Area | eng |
dc.title | Um relato sobre a introdução às somas de Riemann na educação básica | por |
dc.title.alternative | A report on the introduction to the Riemann sums in basic education | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | O presente trabalho apresenta de modo intuitivo, por meio de cálculo de área de
três guras geométricas planas, uma introdução ao Cálculo Integral. São aplicados con-
ceitos geométricos usuais no ensino médio tendo em vista que o trabalho é aplicado em
uma turma de terceiro ano. Nesta etapa dos estudos os alunos estão familiarizados com
conceitos especí cos, como o cálculo de área de quadriláteros e triângulos, por exemplo.
O trabalho está dividido em três capítulos. No primeiro capítulo são apresentados argu-
mentos, por meio de revisão na literatura, com o propósito de responder à pergunta, de
certo modo intrigante: Cálculo Integral no Ensino Médio? Busca-se nesses argumentos
justi car o uso de dois métodos - o método de Arquimedes (utilizado para determinar a
área do círculo)e o método de Riemann (utilizado para determinar a área de três regiões
curvilíneas, o círculo, a elipse e a região entre a curva descrita por uma função polino-
mial e o eixo OX)-. Nesses dois métodos, são introduzidos, implicitamente, conceitos de
limites e integral de nida. Na descrição do trabalho de aplicação são relatadas situações
exemplos, com a transcrição de comentários. Além disso, são apresentadas resoluções de
atividades avaliativas desenvolvidas pelos alunos. No terceiro capítulo, o autor destaca
re exões relativas ao trabalho aplicado, apresenta algumas considerações e suas conclu-
sões acerca do trabalho desenvolvido. | por |
dc.contributor.advisor1 | Brum, Valéria de Fátima Maciel Cardoso | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/7057570207918370 | por |
dc.contributor.referee1 | Schutz, Lineia | |
dc.contributor.referee2 | Copetti, Maria Ines Martins | |
dc.contributor.referee3 | Buligon, Lidiane | |
dc.creator.Lattes | | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Matemática | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Ciências Naturais e Exatas | por |