dc.creator | Dalla Nora, Daiane | |
dc.date.accessioned | 2021-11-26T15:15:29Z | |
dc.date.available | 2021-11-26T15:15:29Z | |
dc.date.issued | 2021-02-11 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/23013 | |
dc.description.abstract | This thesis is part of Research Line 2 - Public Policies, Educational Practices and their
Interfaces of the Graduate Program in Education and is integrated with the research developed
by KAIRÓS - Study and Research Group on Work, Education and Policies Public. The
proposal arises from the academic debate of the Group, in the last decade, about the work of
teachers, being understood as pedagogical work. The research sought to problematize the
meanings of pedagogical work for teachers. As a general objective, it was established to
analyze, from the speeches, the meanings of pedagogical work attributed by Physical
Education teachers of the Municipal Teaching Network of Santa Maria / RS and, as they
contribute to the configuration of a context of dialectic of the work senses pedagogical. As
specific objectives: characterize the organization of Physical Education in RMESM; to
analyze how pedagogical work is characterized, the challenges and the possibilities,
considering the reality of PE teachers; understand how teachers become teachers and the
movement of producing the meanings of pedagogical work; categorize and analyze the
meanings of pedagogical work for PE teachers based on the dialectic of the senses; describe
the movement of the dialectic of the senses of pedagogical work and the processes related to
the work of PE teachers. There were methodological procedures: the Questionnaire, the
Documentary Research and the Semi-structured Interview. The analysis of the data produced
was carried out by dialectical analysis, from the categories: totality, historicity, contradiction,
mediation and praxis. It was verified the existence of a dialectical relationship between
pedagogical work and senses, so that an intentional, naive and provisional/strategic
pedagogical work produces, respectively, intentional, naive and provisional/strategic sense,
from the phenomenon of the dialectic of the senses of pedagogical work. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Trabalho pedagógico | por |
dc.subject | Dialética dos sentidos | por |
dc.subject | Pedagogical work | eng |
dc.subject | Dialectic of the senses | eng |
dc.subject | Physical education | eng |
dc.subject | Educação física | por |
dc.title | Dialética dos sentidos de trabalho pedagógico para os professores de Educação Física da rede municipal de ensino de Santa Maria/RS | por |
dc.title.alternative | Dialetics of the senses of pedagogical work for Physical Uducation teachers from the municipal education network of Santa Maria/RS | eng |
dc.type | Tese | por |
dc.description.resumo | Esta tese insere-se na Linha de Pesquisa 2 – Políticas Públicas, Práticas Educativas e suas
Interfaces do Programa de Pós-Graduação em Educação e integra-se às pesquisas
desenvolvidas pelo Kairós – Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Trabalho, Educação e
Políticas Públicas. A proposta surge do debate acadêmico do Grupo, na última década, sobre o
trabalho dos professores, sendo entendido como trabalho pedagógico. A pesquisa buscou
problematizar sobre os sentidos de trabalho pedagógico para os professores. Como objetivo
geral estabeleceu-se analisar, a partir dos discursos, os sentidos de trabalho pedagógico
atribuídos pelos professores de Educação Física da Rede Municipal de Ensino de Santa
Maria/RS e, como contribuem para a configuração de um contexto de dialética dos sentidos
de trabalho pedagógico. Como objetivos específicos: caracterizar a organização da Educação
Física na RMESM; analisar como se caracteriza o trabalho pedagógico, os desafios e as
possibilidades, tendo em vista a realidade dos professores de EF; compreender como os
professores constituem-se professores e o movimento da produção dos sentidos de trabalho
pedagógico; categorizar e analisar os sentidos de trabalho pedagógico para professores de EF
com base na dialética dos sentidos; descrever o movimento da dialética dos sentidos de
trabalho pedagógico e os processos relativos ao trabalho dos professores de EF. Foram
procedimentos metodológicos: o questionário, a pesquisa documental e a entrevista
semiestruturada. A análise dos dados produzidos foi realizada pela análise dialética, a partir
das categorias: totalidade, historicidade, contradição, mediação e práxis. Constatou-se a
existência da relação dialética entre trabalho pedagógico e sentidos, de modo que um trabalho
pedagógico intencional, ingênuo e provisório/estratégico produz, respectivamente, sentido
intencional, ingênuo e provisório/estratégico, a partir do fenômeno da dialética dos sentidos
de trabalho pedagógico. | por |
dc.contributor.advisor1 | Ferreira, Liliana Soares | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/4007512293061299 | por |
dc.contributor.referee1 | Frizzo, Giovanni Felipe Ernst | |
dc.contributor.referee2 | Machado, Célia Tanajura | |
dc.contributor.referee3 | Mallmann, Elena Maria | |
dc.contributor.referee4 | Ribas, João Francisco Magno | |
dc.contributor.referee5 | Calheiros, Vicente Cabrera | |
dc.contributor.referee5 | Vedoin, Andreia | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/9309852020275972 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |