dc.contributor.advisor | Souza, Taís Guareschi de | |
dc.creator | Rosa, Gigliana Maitê da | |
dc.date.accessioned | 2022-03-28T12:52:18Z | |
dc.date.available | 2022-03-28T12:52:18Z | |
dc.date.issued | 2021-08-16 | |
dc.date.submitted | 2021-08-11 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/23953 | |
dc.description.abstract | This research constitutes a course conclusion work, presented to the Degree Course in Special Education at Night. Its general objective is to identify the pedagogical practices developed by regular school teachers in the literacy process of students with intellectual disabilities. As specific objectives, knowing the pedagogical practices developed in the literacy process of these students, as well as verifying the importance of these practices to favor the literacy process of these subjects. The methodology of this work is based on bibliographical research with a qualitative approach. In bibliographical research, the investigation is carried out from scientific works already prepared and published, from 2016 to 2020, making it possible to
know and analyze what has already been studied on the researched topic. Data analysis showed that the practices developed in the literacy process of students with intellectual disabilities indicate the importance of making the curriculum more flexible, the relevance of psychomotricity in the literacy process and the importance of the student being the protagonist of teaching, being the builder of its own knowledge, in active methodologies.Thus, this research highlighted the importance of pedagogical practices developed in the literacy process of students with intellectual disabilities. It is necessary to respect the time and cognitive style of each student, as not all children learn in the same way, with the same teaching strategies. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.subject | Educação especial | por |
dc.subject | Deficiência intelectual | por |
dc.subject | Alfabetização | por |
dc.subject | Práticas pedagógicas | por |
dc.title | Alfabetização de alunos com deficiência intelectual no ensino comum: um estudo sobre as práticas pedagógicas | por |
dc.title.alternative | Literacy of students with intellectual disabilities in common education: a study on pedagogical practices | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil | por |
dc.degree.graduation | Licenciatura em Educação Especial Noturno | por |
dc.description.resumo | Esta pesquisa se constitui como trabalho de conclusão de curso, apresentado ao
Curso de Licenciatura em Educação Especial Noturno. Tem como objetivo geral
identificar as práticas pedagógicas desenvolvidas por professores do ensino comum
no processo de alfabetização de alunos com deficiência intelectual. Como objetivos
específicos, conhecer as práticas pedagógicas desenvolvidas no processo de
alfabetização desses estudantes, bem como verificar a importância dessas práticas
para favorecer o processo de alfabetização desses sujeitos. A metodologia deste
trabalho tem como base a pesquisa bibliográfica de abordagem qualitativa. Na
pesquisa bibliográfica, a investigação é realizada a partir de trabalhos científicos já
elaborados e publicados, de 2016 até 2020, possibilitando conhecer e analisar o que
já foi estudado sobre a temática pesquisada. A análise de dados evidenciou que as
práticas desenvolvidas no processo de alfabetização de alunos com deficiência
intelectual indicam a importância de flexibilizar o currículo, a relevância da
psicomotricidade no processo de alfabetização e a importância de o aluno ser
protagonista do ensino, sendo o construtor do seu próprio conhecimento, nas
metodologias ativas. Dessa forma, esta pesquisa evidenciou a importância das
práticas pedagógicas desenvolvidas no processo de alfabetização de alunos com
deficiência intelectual. É preciso respeitar o tempo e o estilo cognitivo de cada
estudante, pois nem todas as crianças aprendem da mesma maneira, com as
mesmas estratégias de ensino. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO ESPECIAL | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |