dc.creator | Pinheiro, Ana Lúcia Vaghetti | |
dc.date.accessioned | 2022-05-20T19:57:21Z | |
dc.date.available | 2022-05-20T19:57:21Z | |
dc.date.issued | 2022-02-17 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/24401 | |
dc.description.abstract | In this research we present conceptions and praxis of a didactic sequence about the solid object of study of
revolution with an emphasis on round bodies. In order to do so, we seek in Guy's Theory of Didactic
Situations Brousseau as a character of scientific instrument the apparatus for methodological structuring of
such a proposal and we architect a didactic sequence configured in didactic and didactic situations, taking into
account the skills and competencies proposed in the National Curricular Common Base for the object of
reference knowledge aiming at the appropriation of significant knowledge that may trigger in the subjects
involved a posture of autonomy and protagonism in the face of this new knowledge, in order to corroborate its
performance in the face of challenges of knowledge and in its subsequent studies. In this way, we seek to
investigate which contributions the Theory of Didactic Situations can provide about the study of this object of
knowledge and are aimed at a praxis that consolidates this knowledge in a significant way. The qualitative
research took place in two classes of the third year of high school in a State Institute of Education located in
the municipality of Júlio de Castilhos, RS. The context of the research took place in the hybrid teaching
modality, using as a mediator the Google Classroom application of the Google Suite for Education Platform.
In this context we propose the resolution of problem situations concerning the calculation of surface areas and
volumes of solids of revolution using Cavalieri's principle and Pappus' theorems from concepts studied in high
school. The proposed didactic situations involved the use of manipulable materials such as acrylic solids and
solids of revolution simulator and experimental activity for centroid determination of flat figures, as well as
the construction of physical and virtual models using SketchUp software representative of silos, a very
common type of construction in the municipality locus of the research and its borders, whose architecture is
privileged by the presence of round bodies. The survey results indicated that the development of the didactic
sequence favored intellectual autonomy and significant learning about of the object of knowledge in question,
as well as revealing that the Theory of Didactic Situations provided important subsidies for didactic
organization and analysis of the knowledge consolidation process involving the study of solids of revolution. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Sólidos de revolução | por |
dc.subject | Corpos redondos | por |
dc.subject | Teoria das situações didáticas | por |
dc.subject | Princípio de Cavalieri | por |
dc.subject | Teorema de Pappus | por |
dc.subject | Áreas e volumes | por |
dc.subject | Revolution solids | eng |
dc.subject | Round bodies | eng |
dc.subject | Theory of didactic situations | eng |
dc.subject | Cavalieri's principle | eng |
dc.subject | Pappus' theorem | eng |
dc.subject | Areas and volumes | eng |
dc.title | Estudo dos sólidos de revolução com ênfase nos corpos redondos: concepções e práxis de uma sequência didática à luz da teoria de Guy Brosseau | por |
dc.title.alternative | Study of revolutional solids with emphasis on round bodies: conceptions and praxis of a didactic sequence in the light of Guy Brossseau's theory | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Nessa pesquisa apresentamos concepções e práxis de uma sequência didática acerca do objeto de estudo
sólidos de revolução com ênfase nos corpos redondos. Para tanto buscamos na Teoria das Situações Didáticas
de Guy Brousseau como caráter de instrumento científico o aparato para estruturação metodológica de tal
proposta e arquitetamos uma sequência didática configurada em situações didáticas e adidáticas atendendo as
habilidades e competências propostas na Base Nacional Comum Curricular para o objeto do conhecimento de
referência visando a apropriação de saberes significativos que venham a desencadear nos sujeitos envolvidos
uma postura de autonomia e protagonismo frente a esses novos saberes, de forma a corroborar no seu
desempenho diante de desafios do conhecimento e em seus estudos posteriores. Desta forma, buscamos
investigar quais contribuições a Teoria das Situações Didáticas podem fornecer acerca do estudo desse objeto
do conhecimento e estejam voltadas a uma práxis que consolide esses saberes de forma significativa. A
pesquisa de caráter qualitativo ocorreu em duas turmas do terceiro ano do Ensino Médio em um Instituto
Estadual de Educação localizado no município de Júlio de Castilhos, RS. O contexto da pesquisa se deu na
modalidade de ensino híbrido, utilizando como mediador o aplicativo Google Classroom da Plataforma
Google Suíte for Education. Nesse âmbito propomos a resolução de situações problemas acerca do cálculo de
áreas de superfícies e de volumes de sólidos de revolução com a utilização do princípio de Cavalieri e dos
teoremas de Pappus a partir de conceitos estudados no Ensino Médio. As situações adidáticas propostas
envolveram a utilização de materiais manipuláveis como sólidos de acrílico e simulador de sólidos de
revolução e atividade experimental para determinação do centroide de figuras planas, bem como a construção
de maquetes físicas e virtual com a utilização do software SketchUp representativas de silos, um tipo de
construção muito comum no município lócus da pesquisa e seus limítrofes, cuja arquitetura é privilegiada pela
presença de corpos redondos. Os resultados da pesquisa sinalizaram que o desenvolvimento da sequência
didática favoreceu a autonomia intelectual e a aprendizagem significativa acerca do objeto do conhecimento
em pauta, bem como revelaram que a Teoria das Situações Didáticas forneceu subsídios importantes para
organização didática e análise do processo de consolidação dos saberes envolvendo o estudo dos sólidos de
revolução. | por |
dc.contributor.advisor1 | Rachelli, Janice | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/5849885985531239 | por |
dc.contributor.referee1 | Bisognin, Vanilde | |
dc.contributor.referee2 | Buriol, Tiago Martinuzzi | |
dc.creator.Lattes | XXXXXXXXXXXXXXXXX | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Matemática | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Ciências Naturais e Exatas | por |