dc.creator | Unfer, Emanueli | |
dc.date.accessioned | 2022-06-08T18:37:03Z | |
dc.date.available | 2022-06-08T18:37:03Z | |
dc.date.issued | 2022-02-23 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/24667 | |
dc.description.abstract | The present paper researched which experiences allow us to observe democratic
processes which enhance pedagogical practices on childhood school from
documentation produced in the last 5 years on Child Education Day Care, with the goal
of thinking about the actions of day care, allowing a reflection about democracy in
pedagogical cause, as well as the participation of the children in a respectful manner.
This research is linked to the professional masters degree of the Universidade Federal
de Santa Maria (UFSM), in the second line of research - Pedagogical Management
and Educational Contexts. The option for this theme is justified by the experiences of
the author as a teacher in Child Educations and subsequently as Secretária Municipal
de Educação e Desporto. The goal of this research is to study the pedagogical
documentation gathered on the last 5 years on and for the Day Care/Child Education
of Agudo/RS, looking to stabilish ties of the democratic processes as enhancers of
pedagogical practices in childhood school. This research travels through many roads,
paths and crossings as a metaphor for the buildings of cities in building blocks that the
author does with her daughter. For us to get those results, we have utilized as main
references Morin, Dahlberg, Moss, Pence, Pikler, Freire, Junqueira Filho, Gandini,
Ostetto, Rinaldi and many legal documents that regulate Child Education in Brazil. The
research is being developed with a qualitative approach, of applied and implicit nature,
always considering the scholar context. The research was done in documents of the
School’s archives. The main body of the research is an online receptacle of
pedagogical documentations produced on the school, with the goal of providing future
research, as well as the attendance of the educational teachers of the children that
attend or attended the school. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Creche | por |
dc.subject | Processos democráticos | por |
dc.subject | Documentação pedagógica | por |
dc.subject | Day care | eng |
dc.subject | Democratic processes | eng |
dc.subject | Pedagogical documentation | eng |
dc.title | Escola Municipal de Educação Infantil Paraíso da Criança em Agudo/RS: processos de documentação pedagógica na creche | por |
dc.title.alternative | Municipal School of Childhood Education Paraíso da Criança in Agudo/RS: pedagogical documentation processes in nursery school | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | A presente pesquisa investigou quais vivências possibilitam observar processos
democráticos potencializadores da prática pedagógica na escola da infância, a partir
da documentação produzida nos últimos 5 anos na Educação Infantil/Creche, a fim de
pensar as ações na creche, possibilitando uma reflexão sobre a democracia no fazer
pedagógico, bem como a participação das crianças, de forma respeitosa. A pesquisa
está vinculada ao Mestrado Profissional da Universidade Federal de Santa Maria
(UFSM), na Linha de Pesquisa 2 – Gestão Pedagógica e Contextos Educativos. A
opção por este tema é justificada pelas vivencias da autora como professora na
Educação Infantil e posteriormente como Secretária Municipal de Educação e
Desporto. O objetivo do processo investigativo é pesquisar sobre a documentação
pedagógica construída nos últimos 5 anos na e para a Educação Infantil/Crechede
Agudo/RS buscando estabelecer as relações com os processos democráticos como
potencializadores de práticas pedagógicas na escola da Infância. Esta pesquisa, faz
um passeio, por vários caminhos, ruas e cruzamentos, como metáfora as construções
de cidades em blocos de montar que faço com minha filha. Para que chegássemos a
tais compreensões, utilizamos como principal referencial Morin, Dahlberg, Moss,
Pence, Pikler, Freire, Junqueira Filho, Gandini, Ostetto, Rinaldi e muitos documentos
legais que regulam a Educação Infantil no Brasil. A pesquisa foi desenvolvida através
da abordagem qualitativa, de natureza aplicada e implicada, considerando o contexto
escolar, e ainda a partir da pesquisa em documentos dos arquivos da Escola. O
produto da pesquisa é um repositório online de documentações pedagógicas
produzidos na escola, com o objetivo de proporcionar futuras pesquisas, bem como o
acompanhamento dos processos educacionais das crianças que frequentam ou
frequentaram a escola. | por |
dc.contributor.advisor1 | Segat, Taciana Camera | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/7932457587868421 | por |
dc.contributor.referee1 | Junqueira Filho, Gabriel de Andrade | |
dc.contributor.referee2 | Mello, Débora Teixeira de | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/6301197677799141 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Gestão Educacional | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |