dc.creator | Marconatto, Maikel Ribas | |
dc.date.accessioned | 2022-06-20T19:32:01Z | |
dc.date.available | 2022-06-20T19:32:01Z | |
dc.date.issued | 2022-02-28 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/24908 | |
dc.description.abstract | This research is in Research Line II: Pedagogical Management and educational contexts, of the Professional Master's Degree in Public Policy and Educational Management at the Federal University of Santa Maria. The dissertation theme proposed, Knowledge necessary for the understanding and implementation of Law n°11.645/08 in the context of municipal public education in São Pedro do Sul, mobilizing researcher, educator and councilor, culminating with the writing and proposal of a draft of a Project of Law to be presented to the Municipal Legislative Power, so that it becomes public policy, supplying the need for contemplation, compliance and implementation. This is a Qualitative Case Study (CRESWELL, 2010; MOREIRA, 2004; SAMPAIO, 2007; NUNES, 2019; CECHINEL et al., 2016; MAINARDES; CARVALHO, 2019). The development stages involved a systematic literature review, document analysis of public policies and organic laws and a request for information to the legislature, to obtain the necessary information to analyze, compare and understand the gaps that inhibit or minimize the implementation of mandatory teaching of Afro-Brazilian and indigenous history and cultures in municipal public schools. Faced with the recognition of the problems and gaps that exist in the studied context, the product of the dissertation is the Bill, at the municipal level, promoting the teaching of Afro-Brazilian and Indigenous culture and history, expressed with responsibility, aiming at the possibility of full insertion in the school context in São Pedro do Sul, RS. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Projeto de lei | por |
dc.subject | Cultura e história | por |
dc.subject | Educação étnico-racial | por |
dc.subject | Bill | eng |
dc.subject | Culture and history | eng |
dc.subject | Ethnic-racial education | eng |
dc.title | Saberes necessários à compreensão e implementação da Lei n⁰ 11.645 /08 no contexto da educação pública municipal de São Pedro do Sul | por |
dc.title.alternative | Knowledge necessary for understanding and implementing Law n⁰ 11.645/08 in the context of municipal public education in São Pedro do Sul | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Esta pesquisa situa-se na Linha de Pesquisa II: Gestão Pedagógica e contextos educativos, do Mestrado Profissional em Políticas Públicas e Gestão Educacional da Universidade Federal de Santa Maria. O tema dissertativo proposto, saberes necessários para a compreensão e implementação da Lei N°11.645/08 no contexto da educação pública municipal em São Pedro do Sul, mobilizando pesquisador, educador e vereador, culminando com a redação e proposição de uma minuta de Projeto de Lei a ser apresentado ao Poder Legislativo Municipal, para que se torne política pública, suprindo a necessidade de contemplação, cumprimento e implementação. Trata-se de um Estudo de Caso Qualitativo (CRESWELL, 2010; MOREIRA, 2004; SAMPAIO, 2007; NUNES, 2019; CECHINEL et al., 2016; MAINARDES; CARVALHO, 2019). As etapas de desenvolvimento envolveram a Revisão Sistemática de Literatura, a análise documental de políticas públicas e leis orgânicas e um pedido de informação ao legislativo, para obter as informações necessárias para analisar, comparar e compreender as lacunas que inibibem ou minimizem a implementação da obrigatoriedade do ensino da história e culturas afro-brasileira e indígena nas escolas públicas municipais. Frente ao reconhecimento das problemáticas e lacunas que existem no contexto estudado, o produto da dissertação é o Projeto de Lei, em nível municipal, promovendo o ensino da cultura e história Afro-Brasileira e Indígena, expressas com responsabilidade, almejando a possibilidade de inserção plena no contexto escolar em São Pedro do Sul, RS. | por |
dc.contributor.advisor1 | Veiga, Adriana Moreira da Rocha | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/9245252793422468 | por |
dc.contributor.referee1 | Mourad, Leonice Aparecida de Fatima Alves Pereira | |
dc.contributor.referee2 | Visentini, Lucas | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/4677187808211280 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Gestão Educacional | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |