dc.contributor.advisor | Roesler Luersen Vieira Lopes, Anemari | |
dc.creator | Kaspary Zwirtes, Andresa | |
dc.date.accessioned | 2022-11-16T18:45:05Z | |
dc.date.available | 2022-11-16T18:45:05Z | |
dc.date.issued | 2022-08-11 | |
dc.date.submitted | 2022 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/26916 | |
dc.description.abstract | The present research comes from an undergraduate thesis, which contemplates the following question: What are the meanings attributed by the academics of the Pedagogy course regarding the teaching and learning of mathematics?The study, whose objective is to identify the meanings attributed to math by the students of the daily course of Pedagogy/UFSM, has as its target twenty one academics of the referred course, who have
already attended the disciplines of Mathematic Education A and B. With that, the research was based on the Cultural-Historical Theory, supported by Vigostsky, and the Activity Theory, conceived by Leontiev. The research was developed through an online questionary and applied in the second emester of 2021; the platform Google Forms was utilized for its elaboration. The use of the questionary on data production is justified by the occurrence of a pandemic caused by COVID-19 in 2020, which led to the need for social distancing, thus preventing meetings in person. The systematization of the data obtained on the questionary led to the emphasis on three axes of analysis, thus being the following: the path, memories, and meanings given from the schooling process until the choice of becoming an educator; lived experiences with and about mathematics through Basic Education and University Education; and the perceptions and meanings about the teaching and learning of mathematics given by the future teachers that will teach ath.
As a result of the research, it was possible to identify that the way in which the teacher who teaches mathematics conceives the teaching organization and the bonds that he establishes with his students with his students influences significantly so that they determine the determination of meanings and approximation or distance with mathematics. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Educação Matemática | por |
dc.subject | Sentidos | por |
dc.subject | Licenciatura em Pedagogia | por |
dc.subject | Teoria Histórico-Cultural | por |
dc.subject | Teoria da Atividade | por |
dc.title | Sentidos atribuídos ao ensino e aprendizagem de matemática na formação inicial do curso de Pedagogia | por |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil. | por |
dc.degree.graduation | Curso de Pedagogia Licenciatura Plena Diurno | por |
dc.description.resumo | Esta pesquisa decorre de um Trabalho de Conclusão de Curso (TCC), o qual abarca a
seguinte problematização: Quais os sentidos atribuídos pelos acadêmicos do curso de
Pedagogia referente ao ensino e aprendizagem da matemática? A investigação, cujo
objetivo principal se pautou em identificar os sentidos atribuídos pelos alunos do curso
de Pedagogia/UFSM diurno à matemática, teve como sujeitos vinte e um acadêmicos do
referido curso que já tinham cursado as disciplinas de Educação Matemática A e B. A
investigação teve como pressupostos a Teoria Histórico-Cultural (THC), amparada em
Vigotsky, e a Teoria da Atividade (TA), concebida por Leontiev. Seu desenvolvimento
ocorreu por intermédio da organização de um questionário eletrônico, aplicado no
segundo semestre do ano de 2021, em que se utilizou a ferramenta do Google Forms para
a sua elaboração. O emprego do questionário para a produção dos dados sucedeu em razão
do decurso de uma conjuntura pandêmica, resultante do surgimento da Covid-19 durante
o ano de 2020, que determinou o isolamento social, dificultando encontros presenciais.
Por meio da sistematização dos dados que obtivemos através do questionário, destacamos
3 eixos de análise, quais sejam: percursos, memórias e sentidos atribuídos do processo
escolar à escolha do ser/torna-se pedagogo(a); experiências vividas com e sobre a
matemática ao longo da Educação Básica e Ensino Superior; percepções e sentidos sobre
o ensino e a aprendizagem da matemática atribuídos pelos futuros professores que
ensinarão matemática. Como resultados da pesquisa foi possível identificar que o modo
como o professor que ensina matemática concebe a organização de ensino e os vínculos
que estabelece com seus alunos influência de maneira significativa a determinação de
sentidos e de aproximação ou de distanciamento com a matemática. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |