dc.contributor.advisor | Leão, Débora Ortiz de | |
dc.creator | Perlin, Lidiane Londero | |
dc.date.accessioned | 2022-12-06T16:50:21Z | |
dc.date.available | 2022-12-06T16:50:21Z | |
dc.date.issued | 2018-12-06 | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/27256 | |
dc.description.abstract | This paper presents a study on the role of the pedagogue in the construction and
formation of children of the present 21st century, discussing the formation of the
pedagogue in the present time. The study was carried out based on a qualitative
research developed by the method of dialectical approach, starting from the analysis
of bibliographical studies that has been studied throughout the course of Pedagogy
and books from the library of the institution for the elaboration of the theoretical
reference. In order to achieve the objectives of discussing the formation of the
pedagogue today, reflect on the role of the pedagogue and think about the social
conception built on childhood, in order to answer the question what is the role of the
pedagogue in the construction of childhood today? Where I bring the conception that
the pedagogue should be a mediator, creator of challenges and experiences, always
keeping in mind the development of the construction of the knowledge of his / her
students, respecting the times and spaces of each student. The bibliographic study
was based on the authors José Carlos Libâneo (2002), Maria Carmen Silveira
Barbosa (2009), Isabel Maria Sabino de Farias (2011), Moysés Kuhlmann Jr (2015),
Isabel Alarcão (2007), among other authors, articulating their thoughts and
reflections with the legislations presented in the Constitution of the Federative
Republic of Brazil (1988), Laws of Directives and Bases of National Education (1996)
and in the Ministry of Education (1930). Showing what is to be pedagogical, which is
based on instigating, dialoguing, being didactic, transforming, knowing how to listen
and how to intervene, highlighting the primordial question that the pedagogue does
not transmit knowledge, but rather originates and guides the path to knowledge and
the exchange of knowledge. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Formação de Professores | por |
dc.subject | Pedagogo | por |
dc.subject | Infância | por |
dc.title | A importância do papel do pedagogo na construção da infância na atualidade | por |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil. | por |
dc.degree.graduation | Curso de Pedagogia Licenciatura Plena Diurno | por |
dc.description.resumo | Este trabalho apresenta um estudo sobre o papel do pedagogo na construção e na
formação da infância de crianças do atual século XXI, discutindo a formação do
pedagogo na atualidade. O estudo foi realizado a partir de uma pesquisa de caráter
qualitativa, desenvolvida pelo método de abordagem dialética, partindo da análise de
levantamentos bibliográficos estudados ao longo do curso de Pedagogia e livros
retirados na biblioteca da instituição para a elaboração do referencial teórico. Para
assim atingir os objetivos de discutir sobre a formação do pedagogo na atualidade,
refletir sobre o papel do pedagogo e pensar sobre a concepção social construída
sobre a infância, afim de responder a questão qual é o papel do pedagogo na
construção da infância na atualidade? Onde trago a concepção que o pedagogo
deve ser um mediador, criador de desafios e experiências, tendo em mente sempre
o desenvolvimento da construção dos saberes de seus educandos, respeitando os
tempos e os espaços de cada educando. O estudo bibliográfico foi baseado nos
autores José Carlos Libâneo (2002), Maria Carmen Silveira Barbosa (2009), Isabel
Maria Sabino de Farias (2011), Moysés Kuhlmann Jr (2015), Isabel Alarcão (2007),
entre outros autores, articulando seus pensamentos e reflexões com as legislações
apresentadas na Constituição da República Federativa do Brasil (1988), Leis de
Diretrizes e Bases da Educação Nacional (1996) e no Ministério de Educação
(1930). Mostrando o que é o ser pedagógico, que se baseia no instigar, no dialogar,
no ser didático, no transformar, no saber ouvir e no saber intervir, ressaltando a
questão primordial de que o pedagogo não transmite conhecimento, e sim origina e
guia o caminho para o conhecimento e as trocas de saberes. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |