dc.contributor.advisor | Segat, Taciana Camera | |
dc.creator | Guimarães, Maria Eulalia Martins | |
dc.date.accessioned | 2022-12-13T13:58:44Z | |
dc.date.available | 2022-12-13T13:58:44Z | |
dc.date.issued | 2011-01-11 | |
dc.date.submitted | 2011 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/27319 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2011. | por |
dc.description.abstract | This study concerns a research in the area of Educational Management, the
objective was to interpret and describe the dynamics of interpersonal relationships
that are established within the school context of a school of public education. The
research purposes sought to identify how this School has been offering opportunities
for integration as well as participation of educational agents in the construction of a
proposed Democratic Management. Another reason for the following research is to
identify the challenges that educators face in their management and daily practices of
teaching, aiming for a meaningful education. In order to attract subsidies that could
compose this text, a qualitative-based methodology and participant observation
resourses as well as conversations with the educators of this School were used. In
the making of this monograph it was possible to identify that in this School it is
necessary to appropriate theoretical knowledge in order to implement a collaborative work of Democratic Administration. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Relações interpessoais | por |
dc.subject | Participação | por |
dc.subject | Trabalho colaborativo | por |
dc.subject | Gestão democrática | por |
dc.subject | Interpersonal relationships | eng |
dc.subject | Participation | eng |
dc.subject | Collaborative work | eng |
dc.subject | Democratic management | eng |
dc.title | Reflexões acerca da gestão escolar de uma escola municipal de Santa Maria: caminhos para a gestão democrática | por |
dc.title.alternative | Refletions about the management scholar that one municipal school of Santa Maria: diretions for a management democratic | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Santa Maria, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | Este estudo diz respeito a uma pesquisa na área da Gestão Educacional, cujo
objetivo foi interpretar e descrever as dinâmicas das relações interpessoais que se
estabelecem no contexto escolar de uma escola de ensino público. Os propósitos de
investigação se deram no sentido de buscar identificar de que forma esta Escola
vem construindo espaços de inserção e participação dos agentes educacionais, na
construção de uma proposta de Gestão Democrática. É também motivo dessa
investigação identificar os desafios que os profissionais e sua gestão enfrentam no
cotidiano das práticas educativas, almejando uma educação significativa. A fim de
captar subsídios que pudessem compor este texto, foi utilizada uma metodologia de
cunho qualitativa e recursos de registros de observação participante e diálogos com
os educadores desta Escola. Na realização deste trabalho monográfico foi possível
identificar que nesta Escola, ainda necessitamos nos apropriarmos do conhecimento
teórico para a implementação de um trabalho colaborativo de Gestão Democrática. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |