dc.contributor.advisor | Dutra, Claudio Emelson Guimarains | |
dc.creator | Caneda, Gisele Kruel | |
dc.date.accessioned | 2023-01-11T11:22:36Z | |
dc.date.available | 2023-01-11T11:22:36Z | |
dc.date.issued | 2004 | |
dc.date.submitted | 2004 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/27552 | |
dc.description | Artigo (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, RS, 2004. | por |
dc.description.abstract | As I accompanied, observing and discussing the process of Probatory Apprenticeship
valuation at Statal Schools of Santa Maria, a member of the comission of Probatory
Apprenticeship at 8ª Coordenadoria Regional de Educação (8ª CRE), in the Administration
2003/2006, I see the necessity of giving a new meaning to certain practices and procedures
checked during the teacher’s Probatory Apprenticeship at schools, which many times don’t
know the specific legislation about the subject, they make valuation as a legal and obliged
process or because it was asked by the responsible entities of education. In this way I try to
point out at the research the importance of accompaniment and of the orientation given to
the valuated during this period of valuation, for he can to recover necessary aspects for the
good performance of his works and so for a better quality of public teaching. The help to the
valuated in the process of accompaniment to the trainee is also very important, chiefly by the
necessity of giving continuous and permanent moments of formation for the improving of
daily practices.
This research was based on the studies of the qualitity case and the informations were got
through interviews, documental analyses and visits to the comprehended schools. In the
visits it was analysed the process of valuation of the Probatory Apprenticeship through
askings done to valuaters and it had as pattern the Regulation which is annexxed to the
State Decret number 40.503/00 which possibilited to review the stablished criterion and wich
possibilited also to give a new meaning to the action done.
As a conclusion refering to the probatory valuations, it is important that school gives the
discussion of the process through the nowadays legislation and that it analyses the criterion
used and that it shows in the instruments of valuation (form) the real performance of the
teacher, indicating tendent measures when they are necessary to be done in order to get the
improving of the professional performance. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Avaliação | por |
dc.subject | Estágio probatório | por |
dc.subject | Desempenho profissional | por |
dc.subject | Valuation | eng |
dc.subject | Probatory apprenticeship | eng |
dc.subject | Professional performance | eng |
dc.title | Avaliação de estágio probatório do magistério público estadual em Santa Maria | por |
dc.title.alternative | Valuation of probatory apprenticeship of statal public teaching profession in Santa Maria | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional | por |
dc.description.resumo | Ao acompanhar, observar e discutir o processo de avaliação probatória nas escolas
estaduais de Santa Maria, RS/BR, na Comissão de Estágio Probatório da 8ª Coordenadoria
Regional de Educação (8ª CRE), no biênio 2003/2004, constatou-se a necessidade de
resignificar certas práticas e procedimentos verificados durante o Estágio Probatório
docente, nas escolas, que desconhecem muitas vezes a legislação específica sobre o
assunto, realizam as avaliações como trâmite legal e obrigatório ou por solicitação dos
órgãos responsáveis pela educação. Neste sentido, procurou-se salientar nesta pesquisa a
importância do acompanhamento e da orientação dispensada ao avaliado durante o período
de avaliação, para que este possa recuperar fatores necessários ao bom desempenho de
suas atribuições e conseqüentemente a melhoria da qualidade do ensino público. O
assessoramento aos avaliadores no processo de acompanhamento ao estagiário também é
destacado, principalmente pela necessidade de proporcionar momentos de formação
contínuos e permanentes para o aprimoramento das práticas cotidianas.
Esta pesquisa seguiu os passos do Estudo de Caso qualitativo, tendo as informações
colhidas com entrevista, análise documental e visitas às escolas envolvidas. No decorrer
das visitas, analisou-se o processo de avaliação de Estágio Probatório, mediante
questionamento efetuado aos avaliadores, e tendo como parâmetro o Regulamento anexo
ao Decreto Estadual nº 40.503/00, que possibilitou rever os critérios estabelecidos e
resignificar o procedimento realizado.
Concluiu-se que durante as avaliações probatórias, é fundamental que a escola estabeleça
a discussão do processo através da legislação vigente, analise os critérios utilizados, e
demonstre no instrumento de avaliação (formulário) o real desempenho do professor,
recomendando medidas tendentes, quando necessário, para a melhoria do desempenho
profissional. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |