dc.contributor.advisor | Freitas, Deisi Sangoi | |
dc.creator | Schütz, Caroline | |
dc.date.accessioned | 2023-02-15T14:38:03Z | |
dc.date.available | 2023-02-15T14:38:03Z | |
dc.date.issued | 2007-02-09 | |
dc.date.submitted | 2007 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/27828 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, RS, 2007. | por |
dc.description.abstract | This work presents an analysis of different management conceptions starting from defended
monographs in the course of Specialization in Education Administration of UFSM. In a
universe of ninety monographs defended in the period from 2001 to 2005, thirty nine were
selected to be read and discussed.
Among the used bibliographies we especially detached two authors, namely, Benno Sander
and José C. Libâneo as main references in the development of the work.
Thus, with the different conceptions of administration of Libâneo (2005), and with two charts
organized based on information from the read monographs, it was possible to analyze what
each specialist understood as education management, in other words, we intended to
understand more precisely who were the education managers for each one of them, and to
map their different conceptions.
The work is divided in to five chapters; the first makes a brief presentation of the work, the
second is a historical report on the Education Administration, the third discusses the
methodology used for the accomplishment of the present monograph, the fourth the deals
with analysis of the data of the research and finally the fifth presents conclusions of the
research that signal a concept of management still so directed to the traditional conception of administration. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Gestão educacional | por |
dc.subject | Participação | por |
dc.subject | Gestão democrática | por |
dc.subject | Education administration | eng |
dc.subject | Participation | eng |
dc.subject | Democratic administration | eng |
dc.title | Concepções de gestão nas monografias do curso de especialização em Gestão Educacional da UFSM | por |
dc.title.alternative | The different conceptions of education administration found in monographs of the course of specialization in Education Administration of UFSM | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional | por |
dc.description.resumo | Este trabalho apresenta uma análise das diferentes concepções de gestão a partir de
monografias defendidas no curso de Especialização em Gestão Educacional da UFSM. Num
universo de noventa monografias defendidas no período de 2001 a 2005, destas foram
selecionadas trinta e nove para serem lidas e discutidas. Dentre as bibliografias utilizadas
destacamos em especial dois teóricos, a saber, Benno Sander e José C. Libâneo como
principais referências no desenvolvimento do trabalho. Assim, com as diferentes concepções
de gestão de Libâneo (2005), e com os dois quadros organizados a partir das monografias
lidas, foi possível analisar o que cada especialista entendia por gestão educacional, ou seja,
mais precisamente buscamos entender quem eram os gestores educacionais para cada um
deles, e mapear as suas diferentes concepções. O trabalho está dividido em cinco capítulos: o
primeiro faz uma breve apresentação do trabalho, o segundo traça um apanhado histórico
sobre a Gestão Educacional, o terceiro fala sobre a metodologia usada para a realização deste,
o quarto trata da análise dos dados da pesquisa e, por fim, o quinto traz as conclusões da
pesquisa que sinalizam para uma concepção de gestão ainda muito voltada para a concepção
tradicional de gestão. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |