dc.contributor.advisor | Costa, Leandra Costa da | |
dc.creator | Messerschmidt, Danieli Wayss | |
dc.date.accessioned | 2023-05-12T14:26:48Z | |
dc.date.available | 2023-05-12T14:26:48Z | |
dc.date.issued | 2020-08-31 | |
dc.date.submitted | 2020 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/29069 | |
dc.description | Artigo (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação Física e Desportos, Curso de Especialização em Educação Física Escolar, RS, 2020. | por |
dc.description.abstract | The objective of the present research was to identify what has been produced in the field of
Physical Education about students with high abilities/giftedness (HA/G) with a prevalence in
Bodily-Kinesthetic Intelligence. HA/G Subjects are considered a target audience for Special
Education, having guaranteed the legal right to attend regular school and receive the necessary
support, according to their educational needs. The identification of HA/G considers that these
subjects must present above-average potential in any of the areas of learning domain, combined
or isolated, which may be intellectual, academic, leadership, psychomotricity and arts
(BRASIL, 2008). From that moment on, it is considered that this process can be eminently
educational and is characterized by the set of characteristics subsidized by objective measures,
supported by subjective and theoretical procedures such as the Theory of the Three Rings
(RENZULLI, 1986), which deals with of the intersection of creative skills, task involvement
and above-average ability interposed in the student's areas of interest. Thus, some concerns
arose, which pervade the importance of this context with regard to the recognition and
identification of characteristics in the area of Bodily-Kinesthetic Intelligence and its relations
with School Physical Education. When analyzing the scientific works found, it was possible to
verify the lack of studies that contemplated the recognition of subjects with HA/G with
prevalence in Bodily-Kinesthetic Intelligence. 4 (four) works were analyzed covering the area
of HA/G through the process of recognition of the characteristics in the school context. In this
sense, it should be noted that there is a certain concern with clarifying the student's
characteristics, raising awareness among teachers and possibilities of standardized instruments
linked to the theme of HA/G and, mainly, Corporal-Kinesthetic Intelligence for identification
in the area of Physical Education at school. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Educação Física | por |
dc.subject | Altas habilidades/superdotação | por |
dc.subject | Inteligência corporalcinestésica | por |
dc.subject | Identificação | por |
dc.subject | Physical Education | eng |
dc.subject | High abilities/giftedness | eng |
dc.subject | Bodily-kinesthetic intelligence | eng |
dc.subject | Identification | eng |
dc.title | Inteligência corporal-cinestésica e educação física escolar: relações e possibilidades para a identificação do aluno com altas habilidades/superdotação | por |
dc.title.alternative | Bodily-kinesthetic intelligence and physical education at school: relations and possibilities for the identification of student with high abilities/giftedness | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Educação Física Escolar | por |
dc.description.resumo | O objetivo da presente pesquisa foi identificar o que vem sendo produzido na área da Educação
Física acerca dos estudantes com altas habilidades/superdotação (AH/SD) com a prevalência
na Inteligência Corporal-cinestésica. Os sujeitos com AH/SD são considerados público-alvo da
Educação Especial, tendo garantido o direito legal de frequentar a escola comum e receber o
suporte necessário, conforme suas necessidades educacionais. A identificação das AH/SD,
considera que esses sujeitos devem apresentar potencial acima da média, em qualquer umas das
áreas de domínio da aprendizagem, de forma combinada ou isolada, podendo ser na intelectual,
acadêmica, liderança, psicomotricidade e artes (BRASIL, 2008). A partir disso, considera-se
que esse processo pode ser eminentemente educacional e caracteriza-se pelo conjunto de
características subsidiadas por medidas objetivas, apoiadas em procedimentos subjetivos e
teóricos como a Teoria dos Três Anéis (RENZULLI, 1986), que por sua vez trata da intersecção
das habilidades criativas, envolvimento com a tarefa e capacidade acima da média, interpostas
nas áreas de interesse do aluno. Dessa forma, surgiram algumas inquietações, as quais
perpassam pela importância desse contexto no que tange ao reconhecimento e identificação das
características na área da Inteligência Corporal-cinestésica e as suas relações com a Educação
Física Escolar. Ao analisar os trabalhos científicos encontrados, foi possível constatar a
inexistência de estudos que contemplassem o reconhecimento de sujeitos com AH/SD com
prevalência na Inteligência Corporal-cinestésica. Foram analisados 4 (quatro) trabalhos que
perpassam a área da AH/SD através do processo de reconhecimento das características no
contexto escolar. Neste sentido, salienta-se que existe certa preocupação com o esclarecimento
das características do estudante, sensibilização dos professores e possibilidades de instrumentos
padronizados vinculados à temática das AH/SD e, principalmente a Inteligência Corporalcinestésica para identificação na área da Educação Física escolar | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação Física e Desportos | por |