dc.creator | Maffini, Clarissa Antonello | |
dc.date.accessioned | 2023-12-04T21:20:54Z | |
dc.date.available | 2023-12-04T21:20:54Z | |
dc.date.issued | 2023-09-21 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/30792 | |
dc.description.abstract | Organizations have been adopting a new stance towards society, especially with the aim of
mitigating the impact of their activities and this new stance can be achieved considering
sustainable and innovative criteria related to business models. Considering this scenario, the
present study aimed to analyze sustainable innovation practices and the characteristics of
sustainable business models in industrial companies. Sustainable innovation practices were
analyzed based on the archetypes proposed by Bocken et al. (2014) and Ritala et al. (2018) and
regarding to the characteristics of business models, it was be based on studies by Boons and
Lüdeke-Freund (2013), Kiron et al., (2013a) and Taran; Boer; Lindgren (2015). This work has
academic, theoretical and practical relevance as it has an integrated approach, which seeks to
include new sustainable practices with the aim of innovating the business model and creating
sustainable value for industrial companies. To this end, the study has a descriptive approach,
quantitative nature and was operationalized through a survey. The sample selected for the
investigation was defined based on the Ecoinovar research group's contact database, made up
of 14,031 Brazilian industrial companies, which belong to a varied range of sectors. All
companies subject to the study were contacted, and the sample consisted of companies that
actually received, responded to and returned the duly completed questionnaires. The results
pointed to a positive and significant effect between innovation practices aimed at sustainability
and sustainable business models. The evidence revealed a positive and significant effect
between sustainability-oriented innovation practices and the degree of innovation present in
sustainable business models. The analyzes reflected that the pandemic did not result in
significant changes to sustainable business models in terms of the degree of innovation or the
configuration itself, indicating a possible stability and resistance of these companies in the face
of disruptions resulting from the pandemic. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Modelo de negócios | por |
dc.subject | Empresas industriais | por |
dc.subject | Sustentabilidade | por |
dc.subject | Inovação | por |
dc.subject | Business model | eng |
dc.subject | Industrial companies | eng |
dc.subject | Sustainability | eng |
dc.subject | Innovation | eng |
dc.title | Modelos de negócios orientados para a sustentabilidade em empresas industriais brasileiras | por |
dc.title.alternative | Business models oriented sustainability in brazilian industrial companies | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | As organizações vêm adotando uma nova postura diante da sociedade, especialmente, com
intuito de atenuar o impacto de suas atividades e essa nova postura pode ser alcançada
considerando critérios sustentáveis e inovadores relacionados aos modelos de negócios.
Considerando esse cenário, o presente estudo teve como objetivo analisar as práticas de
inovação sustentável e as características dos modelos de negócios sustentáveis de empresas
industriais. As práticas de inovação sustentável foram analisadas com base nos arquétipos
propostos por Bocken et al. (2014) e Ritala et al. (2018) e no que se refere as características dos
modelos de negócios sustentáveis teve como base os estudos de Boons e Lüdeke-Freund (2013),
Kiron et al., (2013a) e Taran; Boer; Lindgren (2015). O presente trabalho apresenta relevância
acadêmica, teórica e prática por ter uma abordagem integrada, que busca incluir novas práticas
sustentáveis com intuito de inovar o modelo de negócios e criar valor sustentável para as
empresas industriais. Para tanto, o estudo possui abordagem descritiva, natureza quantitativa e
foi operacionalizada por meio de um survey. A amostra selecionada para a investigação foi
definida a partir do banco de contatos do grupo de pesquisa Ecoinovar, composto de 14.031
empresas industriais brasileiras, que pertencem a uma gama variada de setores. Foram
contatadas todas as empresas objeto do estudo, e a amostra foi constituída pelas empresas que
efetivamente receberam, responderam e retornaram os questionários devidamente preenchidos.
Os resultados apontaram para um efeito positivo e significativo entre as práticas de inovação
direcionadas à sustentabilidade e os modelos de negócios sustentáveis. As evidências revelaram
um efeito positivo e significativo entre as práticas de inovação voltadas para a sustentabilidade
e o grau de inovação presente nos modelos de negócios sustentáveis. As análises refletiram que
a pandemia não resultou em alterações significativas nos modelos de negócios sustentáveis em
termos de grau de inovação ou na própria configuração, indicando uma possível estabilidade e
resistência dessas empresas frente às perturbações decorrentes da pandemia. | por |
dc.contributor.advisor1 | Kneipp, Jordana Marques | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/6222478647388362 | por |
dc.contributor.referee1 | Bichueti, Roberto Schoproni | |
dc.contributor.referee2 | Barros, Thiago Antônio Beuron Côrrea de | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/7377367548859957 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Administração | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Administração | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Ciências Sociais e Humanas | por |