dc.creator | Nicoletti, Renata | |
dc.date.accessioned | 2023-12-14T21:03:59Z | |
dc.date.available | 2023-12-14T21:03:59Z | |
dc.date.issued | 2023-03-30 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/30867 | |
dc.description.abstract | This master’s thesis is the result of studies carried out in the Master's Course in
Literature - linguistic studies, along with the line of research Language, subject and
history, of the Graduate Program in Letters, at the Federal University of Santa Maria.
Its general objective is to understand how the enunciation space is constituted in the
indigenous schools of Santa Maria/RS, through the enunciative analysis of official
documents that legislate indigenous education in the country and the statements of
subjects who work in schools. The documentary research was carried out with seven
official documents, from the national, state and local spheres, considering the schools.
The experimental research included narrative interviews with four subjects from
indigenous schools, two managers and two teachers who teach the Portuguese
language discipline. The theoretical framework that guides this study is based on the
areas of language policy, with Calvet (2007), Mariani (2004) and Lagares (2018); of
indigenous school education, with D'Angelis (2001), Melià (1979) and Walsh (2009);
and in the assumptions of the semantics of enunciation, with Guimarães (2011, 2017,
2018). Among the results and conclusions, it is highlighted that indigenous schooling
in Santa Maria/RS follows the principles set out in the legislation on indigenous
education and that the enunciation space of these schools is bilingual and multilingual,
with the strong presence of indigenous mother tongues, but the Portuguese language
occupies a well-defined place and, like other languages, guaranteed by law. Above all,
it was found that the profile of Portuguese language teachers in indigenous schools is
a key element for teaching Portuguese as a second language in these schools and
that this topic has potential for future investigations. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Educação escolar indígena | por |
dc.subject | Indígena Kaingang | por |
dc.subject | Indígena Guarani | por |
dc.subject | Espaço de enunciação | por |
dc.subject | Língua portuguesa | por |
dc.subject | Indigenous school education | eng |
dc.subject | Kaingang indigenous | eng |
dc.subject | Guarani indigenous | eng |
dc.subject | Enunciation space | eng |
dc.subject | Portuguese language | eng |
dc.title | Língua, política e institucionalização da educação escolar indígena em Santa Maria/RS | por |
dc.title.alternative | Language, policy and institutionalization of indigenous school education in Santa Maria/RS | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Esta dissertação é decorrente dos estudos desenvolvidos no Curso de Mestrado em
Letras - estudos linguísticos, junto à linha de pesquisa Língua, sujeito e história, do
Programa de Pós-graduação em Letras, da Universidade Federal de Santa Maria.
Tem por objetivo geral compreender como se constitui o espaço de enunciação nas
escolas indígenas de Santa Maria/RS, através da análise enunciativa dos documentos
oficiais que legislam a educação indígena no país e dos enunciados de sujeitos que
atuam nas escolas. A pesquisa documental foi realizada com sete documentos
oficiais, da esfera nacional, estadual e local, considerando as escolas. A pesquisa
experimental contou com entrevistas narrativas com quatro sujeitos das escolas
indígenas, sendo dois gestores e dois professores que ministram a disciplina de língua
portuguesa. O referencial teórico que baliza este estudo está pautado nas áreas da
política linguística, com Calvet (2007), Mariani (2004) e Lagares (2018); da educação
escolar indígena, com D’Angelis (2001), Melià (1979) e Walsh (2009); e nos
pressupostos da semântica da enunciação, com Guimarães (2011, 2017, 2018). Entre
os resultados e conclusões, destaca-se que a escolarização indígena em Santa
Maria/RS segue os princípios previstos na legislação acerca da educação indígena e
que o espaço de enunciação dessas escolas é bilíngue e multilíngue, com a presença
forte das línguas maternas indígenas, mas a língua portuguesa ocupa um lugar de
bem definido e, assim como as outras línguas, garantido por lei. Sobremaneira,
constatou-se que o perfil dos professores de língua portuguesa nas escolas indígenas
é um elemento chave para o ensino de português como segunda língua nessas
escolas e que esse tema tem potencial para futuras investigações. | por |
dc.contributor.advisor1 | Sturza, Eliana Rosa | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/6356872087811361 | por |
dc.contributor.referee1 | Schneider, Vítor Jochims | |
dc.contributor.referee2 | Borges , Águeda Aparecida da Cruz | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/6985366124862295 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Letras | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Letras | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Artes e Letras | por |