dc.creator | Espindola, Vanessa Dias | |
dc.date.accessioned | 2024-01-25T13:41:48Z | |
dc.date.available | 2024-01-25T13:41:48Z | |
dc.date.issued | 2023-12-18 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/31280 | |
dc.description.abstract | This research is linked to the Postgraduate Program in Education in Research Line 2:
Educational Public Policies, pedagogical practices and their interfaces and to
TransformAção: Study and Research Group on Public Policies and Pedagogical Work
in Professional Education. The study aimed to analyze the transformations and
potential of Integrated High School at the Câmpus Avançado Sombrio, of the Instituto
Federal Catarinense, based on the implementation of the Integrated High School
policy. To achieve this purpose, the research was based on three specific objectives:
I) investigate the historicity of the Integrated High School policy and its movement at
the Câmpus Avançado Sombrio, of the Instituto Federal Catarinense; II) understand
the transformations that the EMI policy brought to professional and technological
education at the IFC Advanced Shadow Campus; III) unveil the potential of the EMI
policy in the Shadow Advanced Campus. The investigation presents a qualitative
approach and is configured as a study and analysis from a dialectical perspective,
based on the categories of historicity, contradiction and totality. As an instrument for
data production, an electronic form was used in which 50 employees responded to the
proposed questions. After the analysis, the interlocution group was also used.
Theoretical references were studied on the policy of Technological Professional
Education and on public educational policies and Integrated High School. There was
also an analysis of the institution's internal documents and legislation. It was concluded
that the transformations experienced by the research participants at the analyzed
Institute and their perspectives on the EMI policy were fundamental to understanding
the practical implementation of EMI on campus, the potential, as well as the
weaknesses that employees encounter in its implementation. The implementation of
the EMI policy caused significant educational changes, including integration, which
presented itself as a power and, concomitantly, as a weakness of the EMI and also the
main transformation regarding the policy. Therefore, the EMI, although it demonstrates
weaknesses and challenges, its potential strengthens the possibility of implementing
the EMI policy as the path to comprehensive training. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Educação profissional e tecnológica | por |
dc.subject | Políticas públicas educacionais | por |
dc.subject | Ensino Médio Integrado | por |
dc.subject | Potencialidades | por |
dc.subject | Professional and technological education | eng |
dc.subject | Public policies | eng |
dc.subject | Integrated secondary education | eng |
dc.subject | Potential | eng |
dc.title | A política de Ensino Médio Integrado no Instituto Federal Catarinense – Câmpus Avançado Sombrio: transformações e potencialidades | por |
dc.title.alternative | The Integrated High School policy at the Federal Institute of Santa Catarina – Advanced Câmpus Sombrio: transformations and potentialities | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Esta pesquisa está vinculada ao Programa de Pós-Graduação em Educação na Linha
de Pesquisa 2: Políticas Públicas Educacionais, práticas pedagógicas e suas
interfaces e ao TransformAção: Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas Públicas
e Trabalho Pedagógico na Educação Profissional. O estudo teve como objetivo
analisar as transformações e as potencialidades do Ensino Médio Integrado no
Câmpus Avançado Sombrio, do Instituto Federal Catarinense, a partir da
implementação da política de Ensino Médio Integrado. Para alcançar esse propósito,
a pesquisa pautou-se em três objetivos específicos: I) investigar a historicidade da
política de Ensino Médio Integrado e seu movimento no Câmpus Avançado Sombrio,
do Instituto Federal Catarinense; II) compreender as transformações que a política do
EMI trouxe à educação profissional e tecnológica no Câmpus Avançado Sombrio do
IFC; III) desvelar as potencialidades da política do EMI no Câmpus Avançado
Sombrio. A investigação apresenta uma abordagem qualitativa e se configura como
um estudo e análise na perspectiva dialética, alicerçada nas categorias da
historicidade, da contradição e da totalidade. Como instrumento para a produção de
dados, utilizou-se o formulário eletrônico em que 50 servidores responderam às
questões propostas. Após a análise, foi utilizado, também, o grupo de interlocução.
Foram estudados referenciais teóricos sobre a política de Educação Profissional
Tecnológica e sobre políticas públicas educacionais e Ensino Médio Integrado.
Contou-se ainda com análise de documentos internos da instituição e legislações.
Concluiu-se que as transformações vivenciadas pelos partícipes da pesquisa do
Instituto analisado e suas perspectivas sobre a política do EMI foi fundamental para
compreender na práxis a implementação do EMI no câmpus, as potencialidades, bem
como as fragilidades que os servidores encontram na sua execução. A implementação
da política do EMI ocasionou mudanças educacionais expressivas, entre elas, a
integração que se apresentou como sendo potência e, concomitantemente, como
fragilidade do EMI e também a principal transformação referente à política. Portanto,
o EMI, embora demonstre fragilidades e desafios, as suas potencialidades fortalecem
a possibilidade de efetivação da política do EMI ser a travessia para uma formação
integral. | por |
dc.contributor.advisor1 | Maraschin, Mariglei Severo | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/4397982308559255 | por |
dc.contributor.referee1 | Zambon, Luciana Bagolin | |
dc.contributor.referee2 | Chaves, Taniamara Vizzotto | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/7758575230799301 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |