dc.creator | Silva, Adineia Araujo da | |
dc.date.accessioned | 2024-01-31T11:08:30Z | |
dc.date.available | 2024-01-31T11:08:30Z | |
dc.date.issued | 2023-09-28 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/31329 | |
dc.description.abstract | This investigation, carried out based on discussions in the Mirarte Research
group, of the Postgraduate Program in Education, Education and Art Research
line at the Federal University of Santa Maria, intends to move different
pedagogical propositions in the teaching of Visual Arts having the universe of the
series Stranger Things as a trigger. From the context of the series, the proposed
proposals seek to encourage thinking about the educational experience based
on images from the perspective of the Educational Perspective of Visual Culture.
The proposals experienced in this research aim to encourage student
protagonism, paying attention to the images that affect and disturb them,
entangling them with contemporary art. Based on the series chosen as a trigger,
moments called Learning Circumstances are developed here, aiming to expand
students' knowledge by creating spaces for problematization driven by the
methodological approach of Art-Based Research. Through an A/r/tographic
perspective, this research aims to examine how the context of the Stranger
Things series produces knowledge from experiments in the teaching of Visual
Arts, considering the relationships that are established in live research. The
crossings produced from the proposals shed some clues and raise aspects of
investigative interest with regard to the creation of Learning Circumstances in the
Teaching of Visual Arts in the context of Basic Education. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Circunstâncias de aprendizagem | por |
dc.subject | Cultura visual | por |
dc.subject | Stranger Things | eng |
dc.subject | Ensino | por |
dc.subject | Artes visuais | por |
dc.subject | Learning circumstances | eng |
dc.subject | Visual culture | eng |
dc.subject | Education | eng |
dc.subject | Visual arts | eng |
dc.title | Circunstâncias de aprendizagem no ensino da arte: o universo Stranger Things invade a escola | por |
dc.title.alternative | Learning circumstances in art teaching: the Stranger Things universe invades the school | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Esta investigação, realizada a partir das discussões no grupo de Pesquisa
Mirarte, do Programa de Pós graduação em Educação, linha de Pesquisa
Educação e Arte da Universidade Federal de Santa Maria, intenciona
movimentar diferentes proposições pedagógicas no ensino das Artes Visuais
tendo o universo da série Stranger Things como disparadora. A partir do contexto
da série, as propostas experimentadas, buscam incitar a pensar a experiência
educativa a partir das imagens pelo viés da Perspectiva Educativa da Cultura
Visual. As propostas vivenciadas nesta pesquisa visam estimular o protagonismo
dos estudantes, prestando atenção às imagens que lhes afetam e inquietam,
enredando-as com a arte contemporânea. A partir da série escolhida como
disparador, são desenvolvidos momentos aqui denominados Circunstâncias de
Aprendizagem, objetivando ampliar os conhecimentos dos estudantes ao criar
espaços de problematização movimentados pela a abordagem metodológica da
Investigação Baseada em Arte. Por meio de uma perspectiva A/r/tográfica, esta
pesquisa almeja examinar de que modo o contexto da série Stranger Things
produz conhecimento a partir de experimentações no ensino das Artes Visuais,
considerando as relações que se estabelecem em uma pesquisa-viva. Os
atravessamentos produzidos a partir das propostas lançam algumas pistas
e suscitam aspectos de interesse investigativo no que diz respeito à criação de
Circunstâncias de Aprendizagem no Ensino das Artes Visuais no contexto da
Educação Básica. | por |
dc.contributor.advisor1 | Dalla Valle, Lutiere | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/7210555983862366 | por |
dc.contributor.referee1 | Fernandes, Adriana Hoffmann | |
dc.contributor.referee2 | Oliveira, Valeska Fortes de | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/3828247518727138 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |