dc.contributor.advisor | Schumacher, Jane | |
dc.creator | Souza, Marielly Mendes de | |
dc.date.accessioned | 2024-03-01T14:51:40Z | |
dc.date.available | 2024-03-01T14:51:40Z | |
dc.date.issued | 2023-11-14 | |
dc.date.submitted | 2023 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/31600 | |
dc.description.abstract | Collaboration between family and school is essential to ensure children’s healthy and successful development. When these two contexts work together, the result is a more enriching environment and also suitable to children's development. This paper aims to analyze how communication occurs between families and schools. As theoretical basis we have Piaget (2007), Gentile (2006) and Silva (2008). A qualitative research was carried out, and for data collection a questionnaire was developed with open-ended questions to early childhood teachers from private schools and also family members of early and elementary learners from public and private stitutions.
The results indicate that the responsibility for a child's development must be shared between the family and the school, as both play crucial roles in their learning and well-being. Furthermore, the effective collaboration between families and schools helps to identify and solve problems at early stages, providing a healthy and productive environment for the child's development. The conclusion is that the partnership between families and schools is essential for learning success and children’s emotional well-being. Overcoming obstacles, such as finding someone to blame, is essential to ensure that the cooperation is effective and that the focus will always be into the child's interests. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Comunicação | por |
dc.subject | Família e escola | por |
dc.subject | Ensino-aprendizagem | por |
dc.title | A comunicação entre família e escola: reflexões necessárias | por |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil | por |
dc.degree.graduation | Curso de Pedagogia Noturno, Licenciatura | por |
dc.description.resumo | A colaboração entre a família e escola é fundamental para garantir o
desenvolvimento saudável e bem-sucedido das crianças. Quando esses dois
contextos trabalham juntos, o resultado é um ambiente mais enriquecedor e propício
ao desenvolvimento das crianças. O objetivo deste estudo é destacar a importância
e apontar os benefícios da comunicação entre a família e a escola. Como base
teórica, tem-se Piaget (2007), Gentile (2006) e Silva (2008). Foi realizada uma
pesquisa qualitativa e, para coleta de dados, foi desenvolvido um questionário com
perguntas abertas para professores da Educação Infantil da escola privada e
familiares de alunos da educação infantil e ensino fundamental da escola pública e
privada. Os resultados apontam que a responsabilidade pelo desenvolvimento da
criança deve ser compartilhada entre a família e a escola, dado que ambos
desempenham papéis cruciais em sua educação e bem-estar. Além disso, a
colaboração efetiva entre família e escola ajuda a identificar e abordar problemas
precocemente, proporcionando um ambiente saudável e produtivo para o
desenvolvimento da criança. Conclui-se que a parceria entre família e escola é
essencial para o sucesso educacional e o bem-estar emocional das crianças. A
superação de obstáculos, como a busca de culpados, é fundamental para garantir
que a cooperação seja eficaz e que o foco esteja sempre no interesse da criança. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |