dc.creator | Scremin, Paula Xavier | |
dc.date.accessioned | 2024-03-06T12:27:34Z | |
dc.date.available | 2024-03-06T12:27:34Z | |
dc.date.issued | 2023-12-14 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/31615 | |
dc.description.abstract | This thesis was produced in the Postgraduate Program in Education at the Federal
University of Santa Maria, in the Research Line on Special Education, Inclusion, and
Difference. The general objective of the research was to understand the processes of
constitution of subjectivities of CODA teachers as an intercultural experience. From
this statement, I aimed to understand the experiences of CODA individuals, as hearing
children of deaf parents, at the linguistic and cultural border, as well as situations of
negotiations between languages, to argue the thesis that CODA teachers resonate
their experiences with deaf culture as marks of intercultural life. The structure of
Foucault's matrix of experience, understood in the context of power relations,
knowledge, and ethics, was the result of plots in networks that subjectify, providing
situations of experience for the teachers. These, as research subjects, helped me think
about historically unique experiences, signified by CODAs in discourses about deaf
people and deafness, shaping their ways of being, of existing in the world as CODA
teachers. To meet the objectives, the choice for the materiality of the research arose
from conversations with CODA teachers and publications by CODA authors. The
conceptual tools that assisted me in operationalizing the analytics of this study were
Experience, Subjectivation, and Interculturality, which amalgamate; and the notions of
Identity and Essentialism as conceptual operators. Based on the materiality produced,
data analysis focused on the unique and singular experiences of the subjects.
Anchored in the conversations and narratives produced, the notion of a CODA identity
capable of guiding the processes of constitution of these subjects emerges, based on
a model of being CODA, which was understood through the lens of cultural
identification of CODAs as a group. This study highlighted CODA identity as something
important for strengthening as a cultural group; however, it shifted the focus to situate
the subjective constitution of these teachers in the sense of a unique and singular
CODA experience as marks of their life stories. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Coda | por |
dc.subject | Comunidade | por |
dc.subject | Cultura | por |
dc.subject | Existência/modos de vida | por |
dc.subject | Experiência | por |
dc.subject | Língua | por |
dc.subject | Sujeito surdo | por |
dc.subject | Community | eng |
dc.subject | Culture | eng |
dc.subject | Existence/ways of life | eng |
dc.subject | Experience | eng |
dc.subject | Language | eng |
dc.subject | Deaf subject | eng |
dc.title | Marcas surdas de professores codas compartilhadas nas tramas da interculturalidade | por |
dc.title.alternative | Deaf marks of coda teachers shared in the weaves of interculturality | eng |
dc.type | Tese | por |
dc.description.resumo | Esta Tese foi produzida no Programa de Pós-Graduação em Educação da
Universidade Federal de Santa Maria, na Linha de Pesquisa em Educação Especial,
Inclusão e Diferença. Teve como objetivo geral da pesquisa: entender os processos
de constituição de subjetividades de professoras Codas como experiência
intercultural. A partir desse enunciado, pretendi entender as experiências dos sujeitos
Codas, enquanto filhos ouvintes de pais surdos, na fronteira linguística e cultural, bem
como as situações de negociações entre as línguas, para defender a Tese de que
professoras Codas reverberam suas experiências com a cultura surda como marcas
de vida intercultural. A estrutura da matriz de experiência foucaultiana, compreendida
no contexto das relações e situações de poder, saber e ética, foi resultado de tramas
nas redes que subjetivam, proporcionando situações de experiência as professoras
Estes, enquanto sujeitos da pesquisa, me ajudaram a pensar sobre as experiências
historicamente singulares, significadas pelos Codas nos discursos sobre surdos e
surdez, produzindo seus modos de ser, de estar no mundo como professoras Codas.
Para contemplar os objetivos, a escolha pela materialidade da pesquisa se deu pelas
conversas com professoras Codas e de publicações de autores Codas. Os conceitosferramentas que me auxiliaram na operacionalização da analítica desse estudo foram:
Experiência, Subjetivação e Interculturalidade, que se amalgamam; e, as noções de
Identidade e de Essencialismo, como operadores conceituais. A partir da
materialidade produzida, a análise dos dados se debruçou sobre as experiências
únicas e singulares dos sujeitos. Ancorada nas conversas e nas narrativas produzidas
emerge a noção de uma identidade Coda capaz de conduzir os processos de
constituição desses sujeitos a partir de um modelo de ser Coda, o qual passou a ser
entendido pelo viés de identificação cultural dos Codas como grupo. Este estudo
evidenciou a identidade Coda como algo importante para o fortalecimento enquanto
grupo cultural, porém, movimentou o olhar para situar a constituição subjetiva dessas
professoras no sentido de uma experiência Coda única e singular como marcas de
suas histórias de vida. | por |
dc.contributor.advisor1 | Lunardi-Lazzarin, Márcia Lise | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/1361785565182358 | por |
dc.contributor.referee1 | Costa Junior, Euluze Rodrigues da | |
dc.contributor.referee2 | Giordani, Liliane Ferrari | |
dc.contributor.referee3 | Gomes, Anie Pereira Goulart | |
dc.contributor.referee4 | Menezes, Eliana da Costa Pereira de | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/4959699677073469 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |