dc.contributor.advisor | Ferreira, Liliana Soares | |
dc.creator | Marques, Marcelo Peixoto | |
dc.date.accessioned | 2014-09-25T13:12:11Z | |
dc.date.available | 2014-09-25T13:12:11Z | |
dc.date.issued | 2013-11-30 | |
dc.date.submitted | 2013 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/508 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2013. | por |
dc.description.abstract | This monograph aimed to investigate how it occurs the construction of the Pedagogical Project at Julieta Balestro State School Center of Youths and Adults located at the State Prison of Santa Maria. For the development of this study it was chosen a qualitative approach characterized as a case study. Through the analysis of documents and interviews and application of questionnaires with ten closed questions and two discursive ones with the objective of knowing the reality of the center and understanding the positioning of six professionals who work at the educational institution. In this perspective, the analysis supports its considerations in the existing laws and theorists such as: Federal Constitution (1988), Guidelines Law and bases of Education (1996), Julião (2009; 2007), Veiga (2002; 2001,1996), Freire (2002; 1997), Ferreira (2007). It was verified at NEEJA Julieta Balestro an almost complete absence of autonomy to the actions planned in PP to take effect. It was observed a paradox between the principle of democratic management and the importance of understanding the educational centers prison as scenarios that may potentiate the actions of the subject's reintegration into society, respecting the contribution of all the actors involved in the process so that the educational practice may be significant. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.subject | PPP (Projeto político-pedagógico) | por |
dc.subject | Sistema prisional | por |
dc.subject | Gestão democrática | por |
dc.title | O projeto pedagógico escolar e suas implicações no Núcleo Estadual de Educação de Jovens e Adultos Julieta Balestro, no Presídio Regional de Santa Maria - RS | por |
dc.title.alternative | The pedagogical school project and its implications in Julieta Balestro State School Center of Youths and Adults, in Prison Regional Santa Maria - RS | por |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Agudo, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | A presente monografia buscou investigar como ocorre a construção do Projeto Pedagógico no Núcleo Estadual de Educação de Jovens e Adultos Julieta Balestro junto ao Presídio Regional de Santa Maria. Para o desenvolvimento desse estudo optou-se por uma abordagem qualitativa caracterizada como estudo de caso. Através de análise de documentos e entrevistas e aplicação de questionários com dez perguntas fechadas e duas discursivas com o intuito de conhecer a realidade do núcleo e compreender o posicionamento de seis profissionais que atuam na instituição educacional. Nessa perspectiva, a análise sustenta suas considerações nas legislações vigentes e em teóricos como: Constituição Federal (1988), Lei de Diretrizes e bases da Educação (1996) Julião (2009; 2007), Veiga (2002; 2001,1996), Freire (2002; 1997), Ferreira (2007). Verificou-se, no NEEJA Julieta Balestro, quase que completa ausência de autonomia para que as ações previstas no PP sejam efetivadas. Evidenciou-se um paradoxo entre o principio de gestão democrática e a importância de compreender os núcleos educacionais prisionais como cenários que possam potencializar as ações de reinserção do sujeito à sociedade, respeitando a contribuição de todos os atores envolvidos no processo, para que assim a prática educativa seja significativa. | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |