Mostrar registro simples

dc.creatorAlberti, Taís Fim
dc.date.accessioned2006-08-23
dc.date.available2006-08-23
dc.date.issued2006-05-26
dc.identifier.citationALBERTI, Taís Fim. THEORY OF THE ACTIVITY AND FREE TECHNOLOGICAL MEDIATION IN THE DISTANCE EDUCATION. 2006. 176 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2006.por
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/7180
dc.description.abstractWith the appearance of the Internet, the Teaching-Leaming Virtual Locations of (A VEA, in Portuguese) come as a resource that can make possible the fonnation processes, representing more opportunities for the education. These A VEA allow that it be accomplished a didactic-methodological work integrating several tools that can strengthen teachers and students' fonnation, through a dialogic and questioning practice. The main objective of the present research was to investigate the construction of the educational practice mediated by the technological communication resources which has the Theory of the Activity as a viable-possible psychological orientation to develop and to implement the study activities on A VEA. This work presents an ethnography accomplished in the attendance of trainings mediated by AMEM and e-ProInfo. The analysis elements for practices mediated by technologies used in that research were built taking into account: the ftee mediated communication, the orientation of the practices and the dialog applied to problem-searching in the study activities. Considering the formative need in mediated practices, we observed that the planning and implementation of study activities fortify and guide the practice mediated by technologies. Therefore, the didactic-methodological structure around situation-problem should be considered so that the telematic dialogue happens among all involved individuaIs in the teaching-Ieaming processo We indicated ftom this theoretical background the mediators ofthe leaming to be considered in the implementation of courses mediated by A VEA with the intention of developing the public and of quality education at the directing distance. Keywords: Theory of the Activity, Free Technological Mediation, Teaching-Leaming Virtual Location and Distance Educationeng
dc.formatapplication/pdfpor
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Federal de Santa Mariapor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.subjectTeoria da atividadepor
dc.subjectMediação tecnológica livrepor
dc.subjectAmbientes virtuais de ensino-aprendizagempor
dc.subjectEscolarização distânciapor
dc.subjectTheory of the activityeng
dc.subjectFree technological mediationeng
dc.subjectTeachinglearning virtual locationeng
dc.subjectDistance educationeng
dc.titleTeoria da atividade e mediação tecnológica livre na escolarização a distânciapor
dc.title.alternativeTheory of the activity and free technological mediation in the distance educationeng
dc.typeDissertaçãopor
dc.description.resumoCom o surgimento da Internet, os Ambientes Virtuais de EnsinoAprendizagem (AVEA) se apresentam como mediadores tecnológicos que podem viabilizar os processos escolares, representando mais oportunidades educacionais. Permitem que se realize um trabalho didáticometodológico integrando diversas ferramentas que podem potencializar a formação de professores e alunos, através de uma prática dialógica e problematizadora. O objetivo central dessa pesquisa foi investigar a prática escolar mediada pelos recursos tecnológicos livres, tendo a Teoria da Atividade como uma orientação psicológica viávelpossível e potencializadora para atividades de estudo nos AVEA. Etnografamos as capacitações realizadas pelos professores mediadas pelo AMEM e eProInfo. A análise dessas práticas mediadas por tecnologias foi construida levando em consideração: a mediação tecnológica livre, a orientação das práticas e o diálogoproblematizador nas atividades de estudo. Considerando a necessidade formativa em práticas mediadas, observamos que o planejamento e implementação de atividades de estudo potencializam e orientam a mesma. Assim como, a estrutura didáticometodológica em torno de situaçõesproblema podem ser consideradas para que aconteça o diálogo telemático entre todos os envolvidos no processo de ensinoaprendizagem. Indicamos a partir desse trabalho os mediadores da aprendizagem, a serem considerados nos cursos mediados por AVEA com o intuito de desenvolver a escolarização a distância pública e de qualidade.por
dc.contributor.advisor1Bastos, Fábio da Purificação de
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1720976876119389por
dc.contributor.referee1Rays, Oswaldo Alonso
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7733901266140847por
dc.contributor.referee2Alonso, Cleuza Maria Maximino Carvalho
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/1856055319156441por
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/7994109513454054por
dc.publisher.countryBRpor
dc.publisher.departmentEducaçãopor
dc.publisher.initialsUFSMpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educaçãopor
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpor


Arquivos deste item

Thumbnail

Este item aparece na(s) seguinte(s) coleção(s)

Mostrar registro simples