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dc.creatorPereira, Julio Cesar Pires
dc.date.accessioned2016-11-16
dc.date.available2016-11-16
dc.date.issued2016-08-16
dc.identifier.citationPEREIRA, Julio Cesar Pires. MUSICAL PATHS OF ACCORDIONISTS: A STUDY ON MUSIC DEGREE (UERGS). 2016. 129 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2016.por
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/7277
dc.description.abstractThis master thesis was developed within the Education and Arts Research Line (LR4) from the Postgraduate Program on Education at Federal University of Santa Maria (UFSM) and is part of the research group FAPEM Formation, Action and Research in Musical Education of UFSM. The research proposes as its main theme the study of musical trajectories of accordionists of the degree in Music (UERGS). The general objective is to investigate the musical formation trajectories from these accordionists. The specific objectives are organized around to know their musical experiences and understand how they impacted their choices for training in the course of degree in music and understand possible relationships between being accordionist and the choice of honors degree. The literature reviews that guided the research studies the teacher training and academic-professional training (GARCIA, 1999; FERRY, 1991, 2001; NÓVOA, 1992, 1995; MIZUKAMY, 2002; DINIZ PEREIRA, 2008; VAILLANT; MARCELO, 2012). In order to refer to the training of music teachers, the research was based on studies of Del Ben (2000), Bellochio and Garbosa (2010), Louro (2004), Mateiro and Souza (2009) and in Machado (2009), Puglia (2010), Weiss and Louro (2010) to discuss the accordion education. Methodologically, the research was developed from a study of narratives grounded in oral history (MEIHY, 2005; FREITAS, 2006; ALBERTI, 2003), having as a production procedure the narrative interview (JOVCHELOVITCH and BAUER, 2008; MARCONI and LAKATOS, 2013), and respectively, as an analytical tool the Discursive Textual Analysis (MORAES e GALIAZZI, 2006). Considering that the formative paths of research subjects are under construction, the understanding of the presented narratives and the produced knowledge expanded methods and ways of understanding the potential of the accordion in the training of music teachers process, highlighting in this context the Music Degree course of UERGS.eng
dc.formatapplication/pdfpor
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Federal de Santa Mariapor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.subjectEducação musicalpor
dc.subjectAcordeompor
dc.subjectTrajetórias formativaspor
dc.subjectHistória oralpor
dc.subjectMusic educationeng
dc.subjectAccordioneng
dc.subjectFormative trajectorieseng
dc.subjectOral historyeng
dc.titleTrajetórias musicais de acordeonistas: um estudo na Licenciatura em Música (UERGS)por
dc.title.alternativeMusical paths of accordionists: a study on Music Degree (UERGS)eng
dc.typeDissertaçãopor
dc.description.resumoA dissertação foi desenvolvida no Programa de Pós-Graduação em Educação (UFSM), Linha de Pesquisa Educação e Artes LP4 e vincula-se ao grupo de estudo e pesquisa FAPEM - Formação, Ação e Pesquisa em Educação Musical. A pesquisa propõe como tema principal o estudo de trajetórias musicais de acordeonistas da licenciatura em Música (UERGS). O objetivo geral constitui-se em investigar as trajetórias de formação musical destes acordeonistas. Os objetivos específicos estão organizados em torno de conhecer suas vivências musicais e compreender como elas impactaram suas escolhas pela formação no curso de licenciatura em Música e entender possíveis relações entre ser acordeonista e a escolha pela licenciatura. As revisões de literatura que orientaram a pesquisa tematizam a formação de professores e a formação acadêmico-profissional (GARCIA, 1999; FERRY, 1991, 2001; NÓVOA, 1992, 1995; MIZUKAMY, 2002, DINIZ PEREIRA, 2008; VAILLANT; MARCELO, 2012). Para referir à formação de professores de música, a pesquisa apoiou-se nos estudos de Del Ben (2000), Bellochio e Garbosa (2010), Louro (2004), Mateiro e Souza (2009) e em Machado (2009), Puglia (2010), Weiss e Louro (2010) para discutir sobre o ensino de acordeom. Metodologicamente, a pesquisa foi desenvolvida a partir de um estudo com narrativas embasado na história oral (MEIHY, 2005; FREITAS, 2006; ALBERTI, 2003), tendo como procedimento de produção de dados a entrevista narrativa (JOVCHELOVITCH; BAUER, 2008; MARCONI; LAKATOS, 2013), e como instrumento de análise a Análise Textual Discursiva (MORAES; GALIAZZI, 2006). Considerando que as trajetórias formativas dos sujeitos da pesquisa encontram-se em construção, a compreensão das narrativas trazidas e dos conhecimentos produzidos ampliaram os modos e formas de entender o potencial do acordeom no processo formativo de professores de música destacando-se, neste contexto, o Curso de Música - Licenciatura da UERGS.por
dc.contributor.advisor1Bellochio, Cláudia Ribeiro
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4794804H4por
dc.contributor.referee1Pacheco, Eduardo Guedes
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4732857J5por
dc.contributor.referee2Louro-hettwer, Ana Lúcia de Marques e
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4728390P6por
dc.contributor.referee3Garbosa, Luciane Wilke Freitas
dc.contributor.referee3Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4735904Y6por
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/8396286699761136por
dc.publisher.countryBRpor
dc.publisher.departmentEducaçãopor
dc.publisher.initialsUFSMpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educaçãopor
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpor


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