dc.contributor.advisor | Pereira, Sueli Menezes | |
dc.creator | Pohren, Jennifer | |
dc.date.accessioned | 2019-02-11T12:57:52Z | |
dc.date.available | 2019-02-11T12:57:52Z | |
dc.date.issued | 2018-12-01 | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/15592 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2018. | por |
dc.description.abstract | This term paper of the Educational Management specialization course has analyzed the processes occurred in the re-elaboration of the Pedagogical Project, reflecting on its relationship with the democratic management. The assumptions that guide the study are: The Law of Guidelines and Basis of the National Education (BRASIL, 1996), the document made available by the Ministry of Education – School Council, texts about democratic management of education and the choice for the director (2004), in parallel to the studies of Barbosa (2012), Bordenave (1994), Ferreira (2009), Oliveira (2006), Paro (2006), Veiga (1998) and Vieira (2007). In order to achieve that, a qualitative research was performed, of the case study type; as for the collection of data, it was applied a participant observation, application of a questionnaire and analysis of documents of the Pedagogical Project in place and of the new Pedagogical Project. The research was carried out at a Municipal School of Early Childhood Education, in the municipality of Porto Alegre, in which six subjects of the school community participated, among them, the director, the pedagogical coordinator, three teachers and a monitor. From the data analysis, one can conclude that the participation processes in the school are going through the structuring phase, not comprising everyone in a broad way, with one of the impasses addressed being the lack of time for studies and collective discussion. However, the subjects of the research have demonstrated to understand the relevance of the participation in this process, being a possibility of transformation and effective consolidation of the democratic management of this space. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Gestão democrática | por |
dc.subject | Projeto pedagógico | por |
dc.subject | Educação infantil | por |
dc.subject | Democratic management | eng |
dc.subject | Pedagogical project | eng |
dc.subject | Early childhood education | eng |
dc.title | Desafios e possibilidades na reelaboração de um projeto pedagógico na educação infantil | por |
dc.title.alternative | Challenges and possibilities in the re-elaboration of a pedagogical project in early childhood education | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Novo Hamburgo, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | Este trabalho de conclusão do curso de especialização em Gestão Educacional, objetivou analisar os processos ocorridos na reelaboração do Projeto Pedagógico, a partir de diferentes pontos de vista, refletindo sobre a relação deste, com a gestão democrática. Os pressupostos que orientam o estudo são: a Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (BRASIL, 1996), o documento disponibilizado pelo Ministério da Educação- Conselho Escolar, textos sobre gestão democrática da educação e escolha do diretor (2004), paralelamente aos estudos de Barbosa (2012), Bordenave (1994), Ferreira (2009), Oliveira (2006), Paro (2006), Veiga (1998) e Vieira (2007). Para tal, realizou-se uma pesquisa qualitativa, do tipo estudo de caso; para a coleta de dados foram empregadas a observação participante, aplicação de questionário e análise documental do Projeto Pedagógico vigente e do novo Projeto Pedagógico. A pesquisa realizou-se em uma Escola Municipal de Educação Infantil, no município de Porto Alegre, da qual participaram seis sujeitos da comunidade escolar, dentre eles, a diretora, a coordenadora pedagógica, três professores e uma monitora. A partir da análise de dados conclui-se que os processos de participação na escola, estão em fase de estruturação, não contemplando de modo abrangente a todos, sendo um dos impasses abordados, a falta de tempo para os estudos e discussão coletiva. Entretanto, os sujeitos da pesquisa demonstram compreender a relevância da participação neste processo, sendo uma possibilidade de transformação e efetiva consolidação da gestão democrática neste espaço. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |