dc.contributor.advisor | Baptaglin, Leila Adriana | |
dc.creator | Teixeira, Tatiana Gloor | |
dc.date.accessioned | 2019-08-01T15:13:22Z | |
dc.date.available | 2019-08-01T15:13:22Z | |
dc.date.issued | 2011-09-17 | |
dc.date.submitted | 2011 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/17665 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2011. | por |
dc.description.abstract | This work aims at addressing a relevant issue to the management and the educational practices of distance learning: the constitution of a Pedagogical Project of a graduation course regarding the interaction process, which must follow the regulations set for this course and also the determinations for this modality. The Project analyzed is from the Language Arts course with major in Portuguese of the Universidade Aberta do Brasil (Open University of Brazil) / Federal University of Santa Maria. In this sense, to develop this research, a case study was developed and, for data collection, it was conducted reading and analysis of educational public policies for the formation of teachers from basic education, more specifically the Diretrizes Curriculares Nacionais (National Curriculum Guidelines) for the Language Arts course and the Referenciais de Qualidade (Quality Assurance Criteria) for Distance Higher Education. In a second moment, an analysis was conducted on how the decisions established by these Public Policies in the Pedagogical Project of the course in question were implemented in order to identify to what extent the guidelines regarding the interaction processes are being applied in this document. The results indicate that in some aspects of the course’s Pedagogical Project there is a concern in providing interaction among participants in order to reflect, debate and question the contents studied, the students’ doubts, their points of view, even if some aspects are not as explicit as they should. Therefore, we understand that there is care in articulating the course’s pedagogical proposal with official guidelines. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Projeto pedagógico de curso | por |
dc.subject | Políticas públicas educacionais | por |
dc.subject | Interação | por |
dc.subject | Course’s pedagogical project | eng |
dc.subject | Educational public policies | eng |
dc.subject | Interaction | eng |
dc.title | Projeto pedagógico do curso de Letras e Políticas Educacionais: diretrizes curriculares e referenciais de qualidade | por |
dc.title.alternative | Pedagogical project of the Language course and Educational Policies: curriculum guidelines and references of quality | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Agudo, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | Este trabalho tem o intuito de abordar uma questão relevante para a gestão e as práticas educativas da Educação a Distância: a constituição do Projeto Pedagógico de Curso no que tange o processo de interação, que precisa seguir as normativas definidas para esse curso, além das determinações para essa modalidade. O Projeto analisado é do Curso de Letras Português a Distância da Universidade Aberta do Brasil/Universidade Federal de Santa Maria. Nesse sentido, para desenvolvermos esta pesquisa, efetuamos um estudo de caso e, para a coleta de dados, realizamos leitura e análise de Políticas Públicas Educacionais para a formação de professores da educação básica, mais especificamente as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Letras e os Referenciais de Qualidade para a Educação Superior a Distância. Em um segundo momento, realizamos uma análise de como foram transpostas as determinações estabelecidas por essas Políticas Públicas no Projeto Pedagógico do Curso em questão, para concluirmos em que medida as orientações em relação aos processos de interação estão sendo aplicadas nesse documento. Os resultados apontam que, em alguns aspectos do Projeto Pedagógico do Curso, há uma preocupação expressa em proporcionar a interação entre os participantes a fim de refletir, debater e problematizar os conteúdos estudados, as dúvidas dos estudantes, seus pontos de vista, mesmo que alguns aspectos não estejam tão explícitos quanto deveriam. Logo, compreendemos que há, sim, um cuidado em articular a proposta pedagógica do Curso com as diretrizes oficiais. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |