dc.creator | Leal, Aline Baldissera | |
dc.date.accessioned | 2021-06-29T21:52:28Z | |
dc.date.available | 2021-06-29T21:52:28Z | |
dc.date.issued | 2020-09-01 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/21263 | |
dc.description.abstract | Technological advances have influenced work processes in the health area, especially in nursing, enabling changes in various professional contexts. In this sense, the use of Information and Communication Technologies (TICs) has been used to assist their professional daily life, permeating their care activities, management and educational. Within the context of technologies, Educational Technologies (TE) are relevant to the realization of Health Education in several areas, with emphasis on neonatology. In this area, there is a great challenge for nurses, as care is not only for the newborn, but also for their family members. The present study had the general objective of developing an educational technology that would contribute/assist with nursing guidelines for the relatives of newborns (NBs) hospitalized. The present research was the case study, descriptive and qualitative developed at the Neonatal Intensive Care Unit (UTIN) in the University Hospital at Santa Maria (HUSM). The data collection instruments were a questionnaire, an interview and a field diary. Participated in the research the neonatal team nurses (UTIN) and the mothers of the newborns. The data were analyzed in categories according to Bardin (2016). From the results, an educational video was built, which followed the methodology of Filatro (2008). After the evaluation / validation process, the result was systematized in two categories: Content, technical-aesthetic aspects and educational proposal of the educational video: and Educational Technology as a tool in Family Health Education. The material produced was validated, considered of quality to be used with family members in the waiting room. This video is the result of the Professional Master’s Dissertation in Educational Technologies in Network, from the research line in Management of Educational Technologies in Network, from the Federal University of Santa Maria (UFSM). It is believed that it will make family members feel more welcome in the face of hospitalization and will also contribute to the work of nurses in the sector, as it will enable a better understanding of family members during the time of health education. In the development of this research, all ethical precepts that involve research with human beings were respected. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Tecnologias educacionais | por |
dc.subject | Educação em saúde | por |
dc.subject | Enfermagem neonatal | por |
dc.subject | Recém-nascidos | por |
dc.subject | Pais | por |
dc.subject | Educational technologies | eng |
dc.subject | Health education | eng |
dc.subject | Neonatal nursing | eng |
dc.subject | Newborn | eng |
dc.subject | Relatives | eng |
dc.title | Vídeo educativo para educação em saúde de familiares de recém-nascidos internados em UTIN | por |
dc.title.alternative | Educational video with strategy to reception the relatives of hospitalized newborn at UTIN | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Os avanços tecnológicos têm influenciado os processos de trabalho na área da saúde, em especial na enfermagem, possibilitando mudanças em vários cenários de atuação. Nesse sentido as Tecnologias da Informação e Comunicação (TICs) têm sido empregadas para auxiliar o cotidiano desses profissionais, permeando as atividades assistenciais, gerenciais e educacionais. Dentro do contexto das tecnologias, as tecnologias educativas (TE) são estratégias relevantes para a realização da Educação em Saúde em diversas áreas, com destaque para a neonatologia. Nessa área existe um grande desafio para o/a enfermeiro/a, pois o cuidado não é só ao neonato, mas também ao seu familiar. Assim, o presente estudo teve como objetivo desenvolver uma tecnologia educativa que viesse a contribuir/auxiliar com orientações de enfermagem para os familiares dos Recém-nascidos (RNs) internados. A presente pesquisa foi do tipo estudo de caso, descritiva e de natureza qualitativa, desenvolvida na Unidade de Terapia Intensiva Neonatal (UTIN) do Hospital Universitário de Santa Maria (HUSM). Os instrumentos de coleta de dados foram questionário, entrevista e diário de campo. Participaram da pesquisa as enfermeiras da UTIN e as mães dos RNs. Os dados foram analisados em categorias conforme Bardin (2016). A partir dos resultados, foi construído um vídeo educativo, o qual seguiu a metodologia de Filatro (2008). Após o processo de avaliação/validação do mesmo, os resultados foram sistematizados em duas categorias: Conteúdo, aspectos técnico-estéticos e proposta pedagógica do vídeo educativo; e Tecnologia educativa como ferramenta na Educação em Saúde dos familiares. O material produzido foi validado, considerado de qualidade para ser utilizado com os familiares em sala de espera. Esse vídeo é o produto resultante da Dissertação do Mestrado Profissional em Tecnologias Educacionais em Rede, da linha de pesquisa em Gestão de Tecnologias Educacionais em Rede, da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Acredita-se que ele fará com que os familiares sintam-se mais acolhidos diante da hospitalização e também venha a contribuir com o trabalho das enfermeiras no setor, pois possibilitará melhor compreensão dos familiares, durante o momento de educação em saúde. No desenvolvimento dessa pesquisa foram respeitados todos os preceitos éticos, que envolvem a pesquisa com seres humanos. | por |
dc.contributor.advisor1 | Alberti, Taís Fim | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/7994109513454054 | por |
dc.contributor.advisor-co1 | Reginatto, Andrea Ad | |
dc.contributor.referee1 | Zamberlan, Cláudia | |
dc.contributor.referee2 | Mallmann, Elena Maria | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/5220311204787824 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Tecnologias Educacionais em Rede | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |