dc.contributor.advisor | Ludwig, Cristiane | |
dc.creator | Hickmann, Micheli Canova | |
dc.date.accessioned | 2016-09-13T12:27:40Z | |
dc.date.available | 2016-09-13T12:27:40Z | |
dc.date.issued | 2009-08-07 | |
dc.date.submitted | 2009 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/2152 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2009. | por |
dc.description.abstract | This study it had as intention to investigate where measured the democratic
management, understood as plural space of being able and negotiation of conflicts,
they come, in fact, if constructing in the practical one of the school, in view of the
definitions of the educational politics for the educational management. For guiding of
this study, we carry through qualitative research. The procedures had involved
bibliographical revision. The theoretical references leave on the bases of the
management for the nutriment of the work of the educational manager so that if it can
understand the paper of the educational manager on the dynamics of the educational
establishments, as condition so that, all participate of form accomplish of the
planning process. The debate around the categories is articulated: democracy,
participation and decentralization. The current pertaining to school situation many
times has limited the fortalecimento of the participation politics of the pertaining to
school actors in the conduction of the routes of the institution. This debate is
configured important, therefore still we are in the superficiality of this problem. What
demand (reverse speed) to mean concepts and to construct others, placing the
democracy in the experience of each one and each I sing of the school. The
construction continuous and historical, is permeate of contradictions, having directed
the necessity of retaken constants and new questionings. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.subject | Democracia | por |
dc.subject | Participação | por |
dc.subject | Descentralização | por |
dc.title | Gestão escolar democrática: paradigmas e possibilidades | por |
dc.title.alternative | Democratic pertaining to school management: paradigms and possibilities | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Constantina, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | Este estudo teve como propósito investigar em que medida a gestão
democrática, entendida como espaço plural de poder e negociação de conflitos,
vêm, de fato, se construindo na prática da escola, tendo em vista as definições da
política educacional para a gestão educacional. Para encaminhamento desse
estudo, realizamos pesquisa qualitativa. Os procedimentos envolveram revisão
bibliográfica. As referências teóricas partem sobre as bases da gestão para o
norteamento do trabalho do gestor educacional a fim de que se possa compreender
o papel do gestor educacional sobre a dinâmica dos estabelecimentos de ensino,
como condição para que todos participem de forma efetiva do processo de
planejamento. Articula-se o debate em torno das categorias: democracia,
participação e descentralização. A situação escolar atual muitas vezes tem limitado
o fortalecimento da participação política dos atores escolares na condução dos
rumos da instituição. Configura-se importante esse debate, pois ainda estamos na
superficialidade deste problema. O que demanda (re)significar conceitos e construir
outros, colocando a democracia na vivência de cada um e na escola. A construção é
contínua e histórica, permeada de contradições, direcionando a necessidade de
constantes retomadas e novos questionamentos. | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |