dc.creator | Oliveira, Jaime Gabriel Mendonça de | |
dc.date.accessioned | 2022-11-22T20:29:00Z | |
dc.date.available | 2022-11-22T20:29:00Z | |
dc.date.issued | 2022-09-29 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/27060 | |
dc.description.abstract | This Dissertation is entitled “The Use of the Micro Learning Process in Professional and
Technological Education (EPT)” and was prepared in the Postgraduate Program in Professional
and Technological Education of the Industrial Technical College of Santa Maria, Federal
University of Santa Maria. Nowadays, the educational process goes through several advances
of a technical and, above all, technological nature. Attention and focus are on quick and easily
accessible information such as that obtained from cell phones. The trend is that the Micro
Learning process is used more frequently in Education. Correct use can impact teaching,
making it faster and optimizing teacher and student time. This process is related to the research
line Innovation for Vocational and Technological Education. In order to update the academic
community, the Micro Learning teaching process was researched, as well as its use in EPT,
offering subsidies for those who opt for this teaching process. The methodology used was a
case study, seeking solutions to the problem presented, in addition to being an innovative
process, there is little material in Portuguese, a fact that the case study clarify, offering new
contributions. Through the case study, it was possible to resolve doubts and point out possible
answers, verify in loco the construction and operation of Micro Learning. For data collection,
the selected audiences were teachers and students from the National Service for Commercial
Learning, the Municipal School of Industrial Learning and the NPOR Pq R Mnt/3. After
collecting and analyzing the data, the expected result will be to know the applicability of the
aforementioned teaching process, as well as to know the reality of the “knowledge pills” and
their effectiveness. Evaluate the impact of its use and finally develop an applicability guide. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Microaprendizado | por |
dc.subject | Microconteúdo | por |
dc.subject | Conhecimento | por |
dc.subject | Micro Learning | por |
dc.subject | Microlearning | eng |
dc.subject | Microcontent | eng |
dc.subject | Knowledge | eng |
dc.title | A utilização do processo micro learning na educação profissional e tecnológica | por |
dc.title.alternative | The use of the micro learning process in technological vocational education | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | A presente Dissertação tem como título “A Utilização do Processo Micro Learning na Educação
Profissional e Tecnológica (EPT)” e foi elaborada no Programa de Pós-Graduação em Educação
Profissional e Tecnológica do Colégio Técnico Industrial de Santa Maria, da Universidade
Federal de Santa Maria. Nos dias atuais, o processo educacional passa por vários avanços de
natureza técnica e acima de tudo tecnológica. A atenção e o foco estão voltados para
informações rápidas e de fácil acesso como as obtidas em aparelhos celulares. A tendência é
que o processo Micro Learning seja utilizado com mais frequência na Educação. A correta
utilização pode impactar o ensino, deixando-o mais célere e otimizando o tempo de professor e
aluno. O referido processo está relacionado com a linha de pesquisa Inovação para a Educação
Profissional e Tecnológica. No intuito de atualizar a comunidade acadêmica, pesquisou-se o
processo de ensino Micro Learning, bem como sua utilização na EPT, oferecendo subsídios
para aqueles que optem por esse processo de ensino. A metodologia empregada foi um estudo
de caso, buscando soluções para o problema apresentado, além de ser um processo inovador há
pouco material em língua portuguesa, fato que o estudo de caso esclarecer, oferecendo novas
contribuições. Por meio do estudo de caso foi possível dirimir as dúvidas e apontar possíveis
respostas, verificar in loco a construção e o funcionamento do Micro Learning. Para a coleta de
dados, os públicos selecionados foram os docentes e discentes do Serviço Nacional de
Aprendizagem Comercial, da Escola Municipal de Aprendizagem Industrial e do NPOR Pq R
Mnt/3. Após a coleta e análise dos dados a expectativa de resultado será a de conhecer a
aplicabilidade do referido processo de ensino, bem como conhecer a realidade das “pílulas de
conhecimento” e sua eficácia. Avaliar o impacto da sua utilização e ao final desenvolver um
guia de aplicabilidade. | por |
dc.contributor.advisor1 | Silva, Marcelo Freitas da | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/1859027020843429 | por |
dc.contributor.advisor-co1 | Santos, Leila Maria Araújo | |
dc.contributor.referee1 | Alves, Marissol Mello | |
dc.contributor.referee2 | Barin, Cláudia Smaniotto | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/2030598537573944 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Colégio Técnico Industrial de Santa Maria | por |