Show simple item record

dc.creatorViero, Catia Piccolo
dc.date.accessioned2022-11-29T19:26:36Z
dc.date.available2022-11-29T19:26:36Z
dc.date.issued2004-02-27
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/27145
dc.description.abstractThe following dissertation procedes a hermeneutic inquiry concerning the different trends of Contemporary Philosophy, specifying the debates between Analytic and Continental Philosophy. It manifests itself about the possibilities of setting a new meaning for subject-matters such as Philosophy of Education and Philosophy of Brazilian Education belonging to the undergraduate course of teaching kept by the School of Education at the Federal University of Santa Maria. Here it is intended to question the content of the above mentioned curriculum subjects departing from a criticizing dialogue with some of the most advanced theoretical and methodological propositions present at the contemporary philosophic sphere. Having the starting point at the controversy between Jürgen Habermas and Richard Rorty, here is argued the possibility of communicative, pragmatic and hermeneutic proposit ions contribute to add a new meaning to philosophic studies in education, underlining the need of updating the languages employed by teaching activity, in accordance with the development of new ways to think education during an age marked by the transition from the conscience to the linguistic paradigm. The analysis tries to make feasible the upbringing of new horizons to the reinterpretation of rationalities generally taken as core ideas by educational circles.eng
dc.description.sponsorshipCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESpor
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Federal de Santa Mariapor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectFilosofia da educaçãopor
dc.subjectFilosofia contemporâneapor
dc.titleFilosofia da educação a partir do diálogo entre analíticos e continentaispor
dc.title.alternativePhilosophy of education out of the dialogue of analytics and continentalseng
dc.typeDissertaçãopor
dc.description.resumoO presente trabalho procede a um estudo hermenêutico de diferentes tendências da Filosofia Contemporânea, mais especificamente das discussões entre a Filosofia Analítica e a Filosofia Continental, desenvolvendo manifestações quanto às possibilidades de estabelecer um novo sentido para as disciplinas de Filosofia da Educação e Filosofia da Educação Brasileira, do Curso de Pedagogia do Centro de Educação da UFSM. O trabalho trata de problematizar os programas das disciplinas do currículo a partir de um diálogo crítico com algumas das propostas teóricas e metodológicas mais adiantadas do campo filosófico contemporâneo. A partir da análise das controvérsias entre Jürgen Habermas e Richard Rorty, discute-se a possibilidade das propostas comunicativas, pragmáticas e hermenêuticas contribuírem para a ressignificação do estudo filosófico na educação, sublinhando a necessidade de atualizar as linguagens utilizadas no âmbito da docência, de acordo com o desenvolvimento das novas formas de pensar a educação, numa época marcada pela transição do paradigma da consciência para o âmbito lingüístico. A análise intenta viabilizar a criação de novos horizontes para reinterpretar as racionalidades geralmente tomadas como idéias-força pelo campo educacional.por
dc.contributor.advisor1Trevisan, Amarildo Luiz
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2534601801498544por
dc.contributor.referee1Jantsch, Ari Paulo
dc.contributor.referee2Rossato, Noeli Dutra
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/6590940954598232por
dc.publisher.countryBrasilpor
dc.publisher.departmentEducaçãopor
dc.publisher.initialsUFSMpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educaçãopor
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpor
dc.publisher.unidadeCentro de Educaçãopor


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International

O Manancial - Repositório Digital da UFSM utiliza a versão 6.3 do software DSpace.
Av. Roraima, 1000. Cidade Universitária "Prof. José Mariano da Rocha Filho".
Bairro Camobi. CEP: 97.105-900. Santa Maria, RS, Brasil.