dc.creator | Schmitz, Bruna Sangoi | |
dc.date.accessioned | 2023-02-15T11:06:07Z | |
dc.date.available | 2023-02-15T11:06:07Z | |
dc.date.issued | 2022-12-19 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/27800 | |
dc.description.abstract | The new coronavirus pandemic (COVID-19) has greatly impacted economics and health related
fields, with hundreds of million cases confirmed across the globe and a high percentage of
fatalities. Besides the aforementioned consequences, the uncertainties related to the virus, as
well as the drastic behavioral changes required by isolation and social distance normatives,
caused a significant impact on individuals mental health, who are prone to experiment feelings
of impotence, fear, anxiety or depression during this period. Workers who are involved in
providing services to the public are amongst groups with high risks of infection during COVID19 outbreaks, and when handling such stress caused by this environmental exposition, each
individual selects different confrontation strategies. Once confrontation strategies are stress
management resources, the way which one regulates one´s emotions may also alter the final
repertory, and personality factors may also contribute to the diversity of behavioral responses
observed in these individuals’ workplace. The present study aimed to understand the emotional
suffering levels reported by those working in services to the public during the COVID-19
pandemic in Brazil, and the role played by emotional regulation and personality traits in this
symptomatology. A total of 80 Brazilian workers, mostly between 18 and 24 years old (30.77%)
and 30 and 34 years old (26.92%) took part in the study. Participants answered a
sociodemographic questionnaire, besides the Reduced Version of Depression, Anxiety and
Stress Scale (DASS-21), Reduced Personality Markers (MR-25) and Difficulties in Emotion
Regulation Scale (DERS). For data analysis, stepwise regression was used. It was found that
only Emotional Regulation is correlated to the report of depression, anxiety and stress
symptoms in the studied sample. Furthermore, the study highlights the need to further
understand the mediator role played by emotional regulation in the appearance of mental health
suffering in Brazilian workers. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Trabalhadores | por |
dc.subject | Saúde mental | por |
dc.subject | Regulação emocional | por |
dc.subject | Workers | eng |
dc.subject | Mental health | eng |
dc.subject | Emotional regulation | eng |
dc.title | Regulação emocional e sofrimento mental em trabalhadores brasileiros durante a pandemia de Covid-19 no Brasil | por |
dc.title.alternative | Emotional regulation and mental health symptoms in workers during the Covid-19 pandemic in Brazil | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | A pandemia do novo coronavírus (COVID-19) impactou gravemente os âmbitos econômicos e
de saúde, com centenas de milhões de casos confirmados e uma alta porcentagem de fatalidades.
Além das consequências observadas no âmbito financeiro e de saúde física, as incertezas
relacionadas ao vírus, bem como as drásticas mudanças comportamentais requeridas pelas
normas de distanciamento social e isolamento, causaram grande impacto na saúde mental dos
sujeitos, que estão mais propensos a experimentar sensação de impotência, medo, ansiedade ou
depressão durante esse período. Trabalhadores envolvidos na prestação de serviços para o
público estão entre os grupos com risco elevado de contágio durante os surtos da COVID-19 e
ao lidar com o estresse ocasionado por essa exposição ambiental, cada indivíduo seleciona
diferentes estratégias de enfrentamento. Uma vez que estratégias de enfrentamento são recursos
para manejar estresse, a forma com que cada um regula suas emoções também pode alterar o
repertório final, e fatores de personalidade podem contribuir para a diversidade de respostas
comportamentais observadas no ambiente de trabalho destes indivíduos. O presente estudo
objetivou conhecer os níveis de sofrimento emocional relatados por trabalhadores da prestação
de serviço ao público durante a pandemia de COVID-19 e o papel da desregulação emocional
e traços de personalidade nessa sintomatologia. Participaram do estudo 80 trabalhadores
brasileiros, a maioria com idade entre 18 e 24 anos (30.77%) e 30 e 34 anos (26.92%). Os
participantes responderam a um questionário sociodemográfico, além da Versão Reduzida da
Escala de Depressão, Ansiedade e Estresse (DASS-21), Marcadores Reduzidos de
Personalidade (MR-25) e a Escala de Dificuldades em Regulação Emocional (DERS). Para a
análise dos dados, foram realizadas estatísticas descritivas e regressão linear do método
stepwise. Após análise dos dados, encontrou-se que somente a Desregulação Emocional está
positivamente correlacionada ao relato de sintomas de depressão, ansiedade e estresse na
amostra estudada. Ademais, o estudo pontua a necessidade de melhor compreensão acerca do
papel mediador da regulação emocional no aparecimento de sintomas de adoecimento mental
em trabalhadores brasileiros. | por |
dc.contributor.advisor1 | Vasconcellos, Silvio José Lemos | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/1853136773126959 | por |
dc.contributor.referee1 | Traesel, Elisete Soares | |
dc.contributor.referee2 | Vargas, Fernanda de | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/2821189875118634 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Psicologia | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Psicologia | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Ciências Sociais e Humanas | por |