dc.contributor.advisor | Brandão, Lenisa | |
dc.creator | Nunes, Aline Flores | |
dc.date.accessioned | 2024-08-13T17:45:15Z | |
dc.date.available | 2024-08-13T17:45:15Z | |
dc.date.issued | 2023-07-13 | |
dc.date.submitted | 2023 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/32736 | |
dc.description | Artigo (graduação) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Ciências da Saúde, Curso de Fonoaudiologia, RS, 2023. | por |
dc.description.abstract | The present study aims to investigate the therapeutic effects of a theater workshop with children who stutter. This is a multiple case study study with four children. Pre and post assessments of fluency and quality of life were carried out through the application of the Speech Fluency Assessment Protocol - ABFW and the Impact of Speech Disorders on Quality of Life Questionnaire. Both pre- and post-intervention estimates showed that all participants obtained similarity in their percentages of typical stuttering disfluencies. After the theater workshop, a slight reduction in the percentage of speech discontinuity and the percentage of stuttering disfluencies was observed, demonstrating an increase in the flow of words per minute of the participants. The Quality of Life Questionnaire showed the perception of important improvements after the theater workshop, mainly in the social, emotional and physical domains. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Fonoterapia | por |
dc.subject | Gagueira | por |
dc.subject | Fluência | por |
dc.subject | Teatro | por |
dc.subject | Qualidade de vida | por |
dc.subject | Speech therapy | eng |
dc.subject | Stuttering | eng |
dc.subject | Fluency | eng |
dc.subject | Theater | eng |
dc.subject | Quality of life | eng |
dc.title | Palavras brincantes: o teatro como aliado da intervenção fonoaudiológica para pessoas com gagueira | por |
dc.title.alternative | Playing words: the theater as an ally of speech therapy intervention in people with struggers | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil | por |
dc.degree.graduation | Fonoaudiologia | por |
dc.description.resumo | O presente estudo tem como objetivo estudar os efeitos terapêuticos de uma oficina de teatro com crianças com disfluência de fala. Trata-se de um estudo de casos múltiplos com quatro crianças. Foram realizadas pré e pós-avaliações da fluência e da qualidade de vida por meio da aplicação do Protocolo de Avaliação da Fluência de Fala – ABFW e do Questionário Impacto dos Distúrbios da Fala na Qualidade de Vida. As avaliações pré-intervenção mostraram que todos os participantes obtiveram similaridade nas porcentagens de disfluências típicas gagas, obtendo-se semelhança no grau do distúrbio. Após a oficina de teatro, foi observada uma leve redução do percentual de descontinuidade da fala e do percentual de disfluências gagas, demonstrando um aumento no fluxo de palavras por minuto dos participantes. O questionário mostrou-se sensível para a identificação do impacto dos distúrbios da fala na qualidade de vida dessas crianças, mostrando percepção de importantes melhoras na qualidade de vida após a oficina de teatro, principalmente nos domínios social, emocional e físico. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::FONOAUDIOLOGIA | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Ciências da Saúde | por |