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dc.contributor.advisorDalla Corte, Marilene Gabriel
dc.creatorGelocha, Elizandra Aparecida Nascimento
dc.date.accessioned2018-02-23T11:59:37Z
dc.date.available2018-02-23T11:59:37Z
dc.date.issued2016-02-24
dc.date.submitted2016
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/12515
dc.descriptionMonografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, RS, 2016.por
dc.description.abstractThis study aims at analyzing the National Agreement for Literacy in the Proper Age (PNAIC) and its relation to the National Policy of Training for Teachers of Primary Education in Brazil considering the discussions arising from the scientific production over this program from the government, as well as educational legal frameworks. The methodology adopted for this study is characterized as exploratory, drawing on the document analysis of the pertinent educational legislation and data collected from scientific production of national and regional level, particularly through the state of art of the National Association of Graduation and Research in Education (ANPEd) and the National Association of Graduation and Research in Education of the South Region (ANPEd Sul). In order to support this study, the theoretical framework used was based on authors that discuss initial and continuous training of teachers, among them Gatti (2012), Dalla Corte, Sarturi (2015), Libâneo (2012) and Oliveira (2012), as well as laws, resolutions and reports about the policies for teacher training in Brazil. The systematization and the analysis of what was produced about the policy for continuous training of PNAIC are important in order to produce a reflection over the main limits, possibilities and contributions of the Program for the training and action of education professionals, bearing in mind that continuous training is an important condition for continuous learning, which contributes to the teachers [re]signification of educational practices, as well as their personal, cultural, and professional development. This study allows us to think over the main limitations presented by this program regarding training and performance of education professionals, given that continuing education is an important condition for lifelong learning. The reviewed scientific articles point out that PNAIC policy is improving school education and literacy, as it offers the teachers the opportunity to read, study, discuss with their peers, keep themselves informed and updated in an environment of collective and shared planning. The limitations revealed by the analyzed articles were: teachers’ struggle for understanding literacy concepts; lack of adherence to proposals for continuing education; trainers unpreparedness; more attention of related parties on discussing and idealizing processes of continuing education of teachers.eng
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Federal de Santa Mariapor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectPolíticas públicaspor
dc.subjectFormação de professorespor
dc.subjectPNAIC (Pacto Nacional de Alfabetização na Idade Certa)por
dc.subjectPublic policieseng
dc.subjectTeacher educationeng
dc.subjectNational agreement for literacy in the proper ageeng
dc.titleO pacto nacional pela alfabetização na idade certa e a formação de professorespor
dc.title.alternativeThe national agreement for literacy in the proper age and teacher educationeng
dc.typeTrabalho de Conclusão de Curso de Especializaçãopor
dc.degree.localSanta Maria, RS, Brasilpor
dc.degree.specializationGestão Educacionalpor
dc.description.resumoEste trabalho objetiva analisar o Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa e sua relação com a Política Nacional de Formação de Profissionais do Magistério da Educação Básica no Brasil, tendo por base as discussões oriundas de produções científicas sobre tal programa de governo, assim como marcos legais educacionais. A metodologia adotada é de caráter exploratório, a partir de análise documental de legislação educacional pertinente e de dados coletados de produções científicas em nível nacional e regional, especificamente através do Estado da Arte da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd) e Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação da Região Sul (ANPEd Sul). Para embasar a escrita, utilizamos como amparo teórico autores que discutem a formação inicial e continuada de professores, entre eles Gatti (2012), Dalla Corte, Sarturi (2015), Libâneo (2012) e Oliveira (2012), assim como Leis, Resoluções e Pareceres sobre as políticas de formação de professores no Brasil. A sistematização e a análise do que foi produzido sobre a política de formação continuada do PNAIC é importante para refletirmos sobre os principais limites, possibilidades e contribuições do Programa para a formação e atuação dos profissionais da educação, tendo em vista que a formação continuada é importante condição para a aprendizagem permanente que contribui para os docentes [re]significarem suas práticas educativas, bem como para o desenvolvimento pessoal, cultural e profissional dos professores. Constatamos que os artigos científicos analisados afirmam que a política do PNAIC está melhorando o cenário da educação escolar e da alfabetização, uma vez que oferece ao professor a oportunidade de ler, estudar, debater com seus pares, manter-se informado e atualizado em espaços de planejamento coletivo e compartilhado. Quanto aos limites encontrados nos artigos, de maneira geral, percebemos: dificuldade dos professores em compreender conceitos de alfabetização e letramento; a não adesão às propostas de formação continuada, por parte de alguns professores; despreparo de alguns formadores; mais atenção de todos os envolvidos em discutir e pensar os processos de formação continuada de alfabetizadores.por
dc.publisher.countryBrasilpor
dc.publisher.initialsUFSMpor
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpor
dc.publisher.unidadeCentro de Educaçãopor


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  • Gestão Educacional [289]
    Coleção de trabalhos de conclusão do Curso de Especialização em Gestão Educacional.

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