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dc.contributor.advisorFreitas, Soraia Napoleão
dc.creatorAntonioli, Camyla
dc.date.accessioned2018-03-20T15:06:23Z
dc.date.available2018-03-20T15:06:23Z
dc.date.issued2014-12-04
dc.date.submitted2014
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/12764
dc.descriptionMonografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, RS, 2014.por
dc.description.abstractThe dynamic reality manifested in a host institution goes beyond the circumstances of people's lives on site: also involves the labor relations of the professionals who work with the human diversity and for the maintenance of these institutions. Realizing that the host institution is a teaching space, we should emphasize that the theoretical guidelines and the practical actions are well defined in a Political Pedagogical Project, which is a common element present in school spaces. Realizing that the host institution is a teaching space, the Political Pedagogical Project defines the theoretical guidelines and the practical actions, which is a common element in school sites, and it is important to emphasize. At present, the special education as a teaching modality and social rights, works with a wide target audience, which includes high abilities/giftedness children. Directly related to the high abilities/giftedness, in this study we use the procedures defined in Pérez de Freitas (2012) for the identification of children assisted by host institutions. This research was motivated by the following question: To what extent the participative management of a host institution is active in the task of identifying high abilities/giftedness children? The participatory management is understood as a force that moves work actions and as a continuing training of a professional group, that appreciates the shared and the democratic responsibilities. The objective of this study is analyze the participatory management in a host institution aiming to the identification of high abilities/giftedness children. The study was accomplished in a host institution at Erechim, RS, Southern Brazil. The study's participants were two caregivers, two social mothers (according to the Brazilian legislation: women who dedicate their lives to helping the homeless children), an educator and the host institution manager. Through the participant’s involvement in the identification procedures, in this work we have identified three high abilities/giftedness children. An important step on the identification process was the clarifications and the participants' interest to learn more about high abilities/giftedness.eng
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Federal de Santa Mariapor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectAltas habilidades/superdotaçãopor
dc.subjectIdentificaçãopor
dc.subjectGestão participativapor
dc.subjectInstituição de acolhimentopor
dc.titleO trabalho da gestão participativa de uma instituição de acolhimento para a identificação de crianças com altas habilidades/superdotaçãopor
dc.title.alternativeThe participatory management in a host institution aiming high abilities/giftedness children identificationeng
dc.typeTrabalho de Conclusão de Curso de Especializaçãopor
dc.degree.localSanta Maria, RS, Brasilpor
dc.degree.specializationGestão Educacionalpor
dc.description.resumoA realidade dinâmica manifestada em uma Instituição de Acolhimento perpassa as situações das vidas das pessoas presentes no local como também as relações de trabalho dos profissionais que atuam junto à diversidade humana e para manutenção deste espaço. Compreendendo que tal Instituição é um espaço de ensino, é importante destacar os encaminhamentos teóricos e as ações práticas são descritas em um Projeto Político Pedagógico, este é um elemento comum presente nos espaços escolares. No momento presente, a educação especial enquanto modalidade de ensino e direito social, abraça um público de trabalho e dentro deste estão as crianças com altas habilidades/superdotação. Diretamente ligado ao tema das altas habilidades/superdotação, neste estudo são aplicados os instrumentos de Freitas e Pérez (2012) quanto a identificação de um público de crianças acolhidas institucionalmente sendo a manifestação de pesquisa movida pelo problema: em que medida a gestão participativa de uma Instituição de Acolhimento é atuante no trabalho de identificação de crianças com altas habilidades/superdotação? A gestão participativa é compreendida como uma força que move ações de trabalho e formação continuada de um grupo profissional que preza pelas responsabilidades compartilhadas e democráticas. Assim, o objetivo do estudo é conhecer o trabalho da gestão participativa de uma Instituição de Acolhimento para a identificação de crianças com altas habilidades/superdotação. O estudo foi realizado em uma Instituição de Acolhimento da cidade de Erechim/RS, sendo participantes duas cuidadoras, duas mães sociais, uma educadora e a coordenadora da Instituição. Por intermédio do trabalho compartilhado dos participantes e o envolvimento no preenchimento dos instrumentos de identificação, foi possível identificar três crianças com altas habilidades/superdotação. Parte importante do processo de identificação foi os esclarecimentos e os interesses dos participantes em saber mais sobre a temática das altas habilidades/superdotação.por
dc.publisher.countryBrasilpor
dc.publisher.initialsUFSMpor
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpor
dc.publisher.unidadeCentro de Educaçãopor


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  • Gestão Educacional [289]
    Coleção de trabalhos de conclusão do Curso de Especialização em Gestão Educacional.

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