dc.creator | Reis, Cristiane Medianeira da Silva | |
dc.date.accessioned | 2018-07-16T17:59:51Z | |
dc.date.available | 2018-07-16T17:59:51Z | |
dc.date.issued | 2017-07-25 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/13800 | |
dc.description.abstract | This dissertation is linked to Research Line 2-School Practices and Public Policies, of the Postgraduate Program in Education of the Federal University of Santa Maria (UFSM), generated by the interest around the research to what extent the (auto)biographical narratives of the trajectories of university pedagogues professors from the courses of Pedagogy at the Federal University of Santa Maria – UFSM and from the Franciscan University Center -UNIFRA, in Santa Maria – RS, are related to their teaching practices? The unroll of this intention, specifically were: To recognize in the (auto) biographical narrative the educational elements that influenced the search for the trajectory of continuing education and allowed me to encounter with this research theme; to theorize the methodological path, with the choice of qualitative research methodology, method of (auto)biographical narratives; analyze theses themes, dissertations and articles from other researchers to think about my research path; to rescue the path taken by education in Brazil, the first professors and the arisen of the pedagogy course; to discuss the professor education in higher education; and to verify how the autobiographical narratives are possibilities of professors reflection, considering life histories and trajectory of formation, as a reflection movement for understanding the initial and continued formative processes. Lastly, I develop the research, I present the data collection, the criteria used, the interviews and the (auto)biographical narratives of the four university pedagogues professors. | eng |
dc.description.sponsorship | Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES | por |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Narrativas (auto)biográficas | por |
dc.subject | Trajetórias de formação | por |
dc.subject | Pedagogas docentes dos cursos de Pedagogia | por |
dc.subject | (Auto) biographical narratives | eng |
dc.subject | Trajectory of formation | eng |
dc.subject | Pedagogues professors of the Pedagogy courses | eng |
dc.title | Andarilhando pelas trajetórias de formação: narrativas (auto)biográficas de pedagogas docentes universitárias | por |
dc.title.alternative | Transiting on the trajectory of formation: (auto)biographics narrative of university pedagogues professors | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | A presente dissertação é vinculada à Linha de Pesquisa 2- Práticas Escolares e Políticas Públicas, do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), gerado pelo interesse em torno da investigação sobre: em que medida as narrativas (auto)biográficas das trajetórias de formação de pedagogos docentes dos cursos de Pedagogia da Universidade Federal de Santa Maria – UFSM e do Centro Universitário Franciscano-UNIFRA, de Santa Maria – RS, se relacionam com suas práticas docentes? Os desdobramentos desta intenção, de forma específica, foram: reconhecer na narrativa autobiográfica os elementos educativos que influenciaram na busca pela trajetória de formação continuada e me propiciaram o encontro com esse tema de pesquisa; teorizar o caminho metodológico, com a escolha pela metodologia de pesquisa qualitativa, método das narrativas(auto)biográficas; analisar as temáticas de teses, dissertações e artigos de outros pesquisadores para pensar sobre o meu caminho de pesquisa; resgatar o caminho percorrido pela educação no Brasil, os primeiros professores e o surgimento do curso de pedagogia; discutir sobre a formação docente no ensino superior; e verificar como as narrativas autobiográficas são possibilidades de reflexão docente, considerando as histórias de vida e as trajetórias de formação, como movimento de reflexão para compreensão dos processos formativos inicial e continuado. Por último, desenvolvo a pesquisa, apresento o levantamento de dados, os critérios usados, as entrevistas e as narrativas (auto)biográficas das quatro pedagogas docentes universitárias. | por |
dc.contributor.advisor1 | Cunha, Jorge Luiz da | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/7227767555433465 | por |
dc.contributor.referee1 | Pacheco, Claudia Regina Costa | |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/6290607002629777 | por |
dc.contributor.referee2 | Oliveira, Valeska Maria Fortes de | |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/3628223248832085 | por |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/3656786778648722 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |