Show simple item record

dc.creatorBackes, Francieli
dc.date.accessioned2018-09-03T17:34:09Z
dc.date.available2018-09-03T17:34:09Z
dc.date.issued2017-08-21
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/14162
dc.description.abstractThis master thesis Is thought by a teacher in the visual arts that enhances the figure of matrioska, this doll, capable of composing itself in multiplicities that transit through these unstable territories of a moment that Bauman (2001) considers as "liquid modernity". The matrioska invites here to think with her, to deform her, to create with her this complex teaching complex, affected by the constant processes of subjectivation thought from Deleuze (2005) and Foucault (1984, 1985). These affections (ESPINOSA 2009) do not produce a meekness, but a boil of possibilities for the teaching act. In this context, a research based on bricolage is presented, where the mutations of this matrioska intend teaching practices in the scope of the complexity proposed by the studies of Morin (2013), practices that try to cross the borders constructed by the discourses of power. This paper proposes to problematize how the processes of subjectivation allow the teaching in the visual arts to think about the multiplicities and with the matrioskas.eng
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Federal de Santa Mariapor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectProcessos de subjetivaçãopor
dc.subjectDocência em artes visuaispor
dc.subjectBricolagempor
dc.subjectComplexidadepor
dc.subjectMatrioskapor
dc.subjectSubjectivation processeseng
dc.subjectTeaching in visual artseng
dc.subjectBricolageeng
dc.subjectComplexityeng
dc.subjectMatrioskaeng
dc.titleA matrioska em mutação: processos de subjetivação na docência em artes visuaispor
dc.typeDissertaçãopor
dc.description.resumoEsta dissertação é pensada por uma docente em artes visuais que potencializa a figura da matrioska, esta boneca, capaz de se compor em multiplicidades que transitam por estes territórios instáveis de um momento que Bauman (2001) considera como “modernidade líquida”. A matrioska nos convida aqui a pensar com ela, deformá-la, criar junto dela esta trama de uma docência complexa, afetada pelos constantes processos de subjetivação pensados a partir de Deleuze (2005) e Foucault (1984,1985). Estas afecções (ESPINOSA, 2009) não produzem uma mansidão, mas sim um fervilhar de possibilidades para o ato docente. Neste contexto, apresenta-se uma pesquisa pautada na bricolagem, onde as mutações desta matrioska tencionam práticas docentes no âmbito da complexidade proposta pelos estudos de Morin (2013), práticas estas que procuram cruzar as fronteiras construídas pelos discursos de poder. Esta escrita se propõe a problematizar como os processos de subjetivação permitem à docência em artes visuais, pensar junto das multiplicidades das matrioskas.por
dc.contributor.advisor1Oliveira, Marilda Oliveira de
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7835230852202032por
dc.contributor.referee1Silva, Ursula Rosa da
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2360365860775097por
dc.contributor.referee2Cardonetti, Vivien Kelling
dc.contributor.referee2LattesCV: http://lattes.cnpq.br/1649742737541059por
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/7012877346156036por
dc.publisher.countryBrasilpor
dc.publisher.departmentEducaçãopor
dc.publisher.initialsUFSMpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educaçãopor
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpor
dc.publisher.unidadeCentro de Educaçãopor


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International

O Manancial - Repositório Digital da UFSM utiliza a versão 6.3 do software DSpace.
Av. Roraima, 1000. Cidade Universitária "Prof. José Mariano da Rocha Filho".
Bairro Camobi. CEP: 97.105-900. Santa Maria, RS, Brasil.