dc.contributor.advisor | Silva, Carmen Damaris da | |
dc.creator | Prates, Lilian Morim | |
dc.date.accessioned | 2018-10-30T15:28:30Z | |
dc.date.available | 2018-10-30T15:28:30Z | |
dc.date.issued | 2018-06-29 | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/14709 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2018. | por |
dc.description.abstract | Work is a naturally human activity, the interaction of man with the natural world, with the aim of transforming nature into the goods necessary for its survival. He is the element that makes man live subordinate to capital. Only man is given the possibility to transform society and build a life with more humanity and freedom. This change is possible only with an education aimed more at the humanization of man and less at the capitalist world. It is understood as important the role of the teacher to make this transformation in the context of School Management. The present research of qualitative approach, had as premise the investigation of objective and subjective questions that involve the work of teachers in the educational context. For the analysis of the data, we opted for the content analysis methodology, making use of a bibliographical research about the presented theme, characterizing a research of an explanatory nature. From these data, it was possible to understand the work of the teacher as a driver for the transformation and humanization of human beings, always based on the context of School Management. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Trabalho | por |
dc.subject | Professor | por |
dc.subject | Gestão escolar | por |
dc.subject | Work | eng |
dc.subject | Teacher | eng |
dc.subject | School management | eng |
dc.title | A intencionalidade do trabalho do professor na gestão escolar: contextos, práticas e reflexões | por |
dc.title.alternative | The intentionality of the teacher's work in school management: contexts, practices and reflections | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Santana do Livramento, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | O trabalho é uma atividade naturalmente humana, sendo a interação do homem com o mundo natural, com o objetivo de transformar a natureza nos bens necessários à sua sobrevivência. Ele é o elemento que faz o homem viver subordinado ao capital. Apenas ao homem é dada a possibilidade de transformar a sociedade e construir uma vida com mais humanidade e liberdade. Essa mudança só é possível com uma educação voltada mais para a humanização do homem e menos para o mundo capitalista. Entende-se como importante o papel do professor para que aconteça essa transformação no contexto da Gestão Escolar. A presente pesquisa de abordagem qualitativa, teve por premissa a investigação de questões objetivas e subjetivas que envolvem o trabalho dos professores no contexto educativo. Para a análise dos dados, optou-se pela metodologia da análise de conteúdo, fazendo-se uso, num primeiro momento, de uma pesquisa bibliográfica acerca do tema apresentado, caracterizando uma pesquisa de natureza explicativa. A partir desses dados, foi possível compreender o trabalho do professor como condutor para a transformação e humanização dos seres humanos, sempre pautado no contexto da Gestão Escolar. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |