dc.contributor.advisor | Koff, Lucia Bernadete Fleig | |
dc.creator | Bonafé, Janaína Nilse | |
dc.date.accessioned | 2018-11-09T12:45:55Z | |
dc.date.available | 2018-11-09T12:45:55Z | |
dc.date.issued | 2015-11-28 | |
dc.date.submitted | 2015 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/14789 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2015. | por |
dc.description.abstract | This research aims to analyze how the democratic school management reflected in the construction of the political pedagogical project, reflecting the performance of the managers of a municipal school linking its actions and its stance in accordance with democratic conceptions and their importance in the construction of the Pedagogic Political Project of the institution , since the current need requires a new way of acting school manager. In this qualitative research, case study, the subjects are: the management team and teachers of the Municipal School of Early Childhood Education, in the municipality of Palmitinho - RS. The research is based on data collection through questionnaires in the educational space of that school. It was possible to understand to research the importance of the role of education managers across from the construction of the political pedagogical project. In conclusion, there are many difficulties in the practice of educational management to make it democratic and participatory by building a consistent design and transformer. There is a need to reinvent the practice for which planning exit the paper. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Gestão escolar democrática | por |
dc.subject | PPP (Projeto político-pedagógico) | por |
dc.subject | Espaço escolar | por |
dc.subject | Planejamento | por |
dc.subject | Democratic school management | eng |
dc.subject | Pedagogical political project | eng |
dc.subject | School environment | eng |
dc.subject | Planning | eng |
dc.title | A gestão escolar democrática e sua relação na construção do projeto político pedagógico | por |
dc.title.alternative | Democratic school management and continuing education teachers | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Três Passos, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | A presente pesquisa objetiva analisar como a gestão escolar democrática reflete na construção do projeto político pedagógico, refletindo a atuação dos gestores de uma escola municipal relacionando suas ações e sua postura de acordo com as concepções democráticas e sua importância na construção do Projeto Político Pedagógico da instituição, visto que, a necessidade atual exige uma nova forma de atuação do gestor de escola. Nesta pesquisa qualitativa, Estudo de Caso, os sujeitos são: a equipe diretiva e professores de uma Escola Municipal de Educação Infantil, situada no município de Palmitinho – RS. A investigação está baseada na coleta de dados através de questionários e diário de visitas no espaço educacional da referida escola. Foi possível compreender com a pesquisa a importância da atuação dos gestores educacionais frente à construção do projeto político pedagógico. Conclui-se que, muitas são as dificuldades encontradas na prática de uma gestão educacional para torna-la democrática e participativa através da construção de um projeto consistente e transformador. Há a necessidade de se reinventar a prática para que o planejamento saia do papel. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |